Nästa problem: kopplingen tar inte

Published by Rikard Hedlund on

Forum Teknik Nästa problem: kopplingen tar inte

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Författare

Ja på en del är slaven inbyggd som du säger.

Kan det inte vara kopplingens solfjäder som har rasat så att den inte kan koppla ur? Oavsett verkar du ha så tydliga missljud att växellådan behöver vara ur för att lösa det skulle jag tro och då spelar det ingen större roll om det är kopplingsdelar, växellådan eller trasiga lager, växelöådan hade ju behövt komma ur ändå. 

Surt sa räven men rassel från lådan brukar inte vara goda tecken direkt och du verkar redan ha provat de “enklare” åtgärderna. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Rikard Hedlund
    Deltagare

Okej tack för svaren. 

Ja det är alla växlar som går tungt att få i.

Det blir nog såhär att jag försöker få en bekant som är väldigt kunnig att riva växellådan. Om jag behöver ha ny låda så vet jag ju var jag åker och hämtar den. 2500 skulle dom ha för den och den ska fungera felfritt. Det låter väl rimligt.

Thomas Karlsson
    Deltagare

Lite  långsökt kanske men… om generatorn är bytt underifrån så har nog undre motorfästet lossats, jag tror att någon av dom bultarna även håller ihop växellådan med motorn i underdelen. Om det glipar mellan växellådan och motorn kommer änden på axeln från växellådan inte att träffa mitt i svänghjulet och då kanske det kärvar där (och rasslar). På TS är det inget dubblager utan bara ett hål (se CA:s kommentar tidigare). Lite svårt är det ju att komma åt bultarna på undre motorfästet men det borde gå att se om det finns en glipa mellan motor och växellåda, sen är det ju några fler bultar som håller ihop det, alla kan ju knappast vara lösa… Surt att behöva ta ur lådan igen. Angående slavcylindern så är den sammanbyggd med urtrampningslagret och den innehåller också packboxen för växellådsaxeln (tre önskningar i en), viktigt är att täta med packningssilikon mellan slavcylindern och växellådan så det inte läcker växellådsolja där. Sett kommentarer förut att det inte behövs, i något forum. /thomas

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

Rikard Hedlund
    Deltagare

Jag uppskattar din idérikedom! Men jag bytte generatorn uppifrån så jag har inte rört något motorfäste i alla fall  Sen kan det ju fortfarande vara som du säger, men det känns mer troligt att något hänt med den för att den stått ett tag. I december var jag i Australien och sen generatorn gick sönder stod den över en månad också. Om det nu fattades en halvliter olja också så kanske nåt rostade ihop. Men konstigt att den funkade perfekt första dagen ändå. Nu känns det ändå som att riva ur växellådan är enda lösningen. Jag väntar fortfarande på svar på om den här gubben jag känner kan göra det åt mig 

Thomas Karlsson
    Deltagare

Ja, bilarna ska nog rulla regelbundet. För mig började det med att styväxeln pajade, läckte mycket. Detta efter några års mindre läckage. Bilen blev stående några månader innan jag bestämde mig för att göra bytet själv. Sen tog det några månader till innan jag var klar. Vid första provturen försvann plötsligt kopplingspedalen ner i botten. Vätskebehållaren tom och när jag fyllde på rann det rakt igenom och kom ut mellan vxllåda och motor så jag förstod att det var slav cylindern som pajat. Misstänkte ett tag att jag gjort något fel vid bytet av styrväxeln men när jag MÅNGA timmar senare fick ur lådan och slavcylindern kunde jag konstatera att urtrampningslagret kärvat/skurit och då vridit sönder slavcylindern. Så troligen påverkades det av att bilen inte körts på länge (+22000mil och 14år). Lycka till. /thomas   

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.