Nord motor

Published by Tino Lovric on

Forum Teknik Nord motor

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Tino Lovric
    Deltagare

Hej!

Undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med min motor, får inte riktigt till den, haft den på trendab o rullande 2ggr för justering, kostat rätt mycket pengar, men är.långt ifrån nöjd.

Motorn är renoverad, balanserad, med Spruce racing fast road kit, 10:5 kolvar. Org kammar än så länge o dessvärre solexförgasare. Som dock är helt genomgångna. Skulle gladeligen investera i andra kammar/förgasare eller liknande om jag visste att det skulle lösa problemet. Vad nu problemet egentligen är, motorn går, den har bra vrid, men den känns mer volvo än alfa, inget bett i den, känns “trög” och trist. Känslan är hela tiden att tändningen står fel.. men det för den ju inte, varken när jag kollar, eller enligt trendab Möjligen står kammarna fel..

123 tändning på bilen, men jag måste ha en jävla låg kurva, annars spikar den.

Jag får inte till detta hemma i garaget, så om någon skulle vilja ta sig an denna motor eller vet någon som skulle kunna göra det så får ni gärna säga till!

lyfter gärna ut motorn o skickar iväg den om det skulle behövas.

Tack på förhand!

Tino

• Detta ämne redigerades för 1 år, 3 månader sedan av Tino Lovric.
      Igino Cazzola
      Deltagare

Byt kamaxlar. Originalkamaxlar ger bra mellanregister, men ingen topp.

Jag är fullständigt Räserskadad

Tino Lovric
        Deltagare

ok, kanske är det, men jag tycker ändå att det är nåt mer som saknas. tips på kammar?

Mikael Eriksson
          Deltagare

Du skriver inte vilken variant (cylindervolym) din Nordmotor är men är det en tvåliters så är den ju tämligen långslagig vilket ger den en ”trög” karaktär med originalkamaxlar…tvålitarn i min GTV (som är original) går ju himla fin mellan 1500-5000 rpm men någon ”edge” finns ju inte. Precis som Igino skriver ovan kanske ett kamaxelbyte skulle vara på sin plats. Ska du ha lite ettrigare maskin ska du kanske kolla på CatCams 1030242 eller 1030243 http://www.catcams.com/engines/camshaft-setup.aspx

Ett byte till Weber, Dellorto eller till och med ett eftermarknadssprut ökar ju inställningsmöjligheterna rätt mycket också…

CAR#9270 Mikael Eriksson Alfetta GTV 2.0 1982

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.