CAN är egentligen en pryl som Bosch “uppfunnit”. Översättning till Svengelska betyder det “Controller Area Network” och är mkt riktigt det datanätet som finns i de allra flesta bilar idag för att hålla ordning och reda i datavärlden i bilarna. Varje styrenhet broadcastar sina meddelanden med viss frekvens och dom andra styrenheterna kan lyssna på meddelandena. Är ett väldigt robust system och tåligt mot EMC och annat spännande som finns när man blandar kraftkablar med datakablar. Systemet är dimensionerat för kabellängder på max 15 meter – därefter kan störningar och timingproblem uppstå.
Vad det gäller glödlamporna så är väl den korrekta analysen att eftersom glödlamporna övervakas av en styrenhet och om man byter från en “klassisk lampa” till en LED lampa så tror styrenheten att lampan inte är där eftersom man övervakar att alla är inkopplade och funkar. I LED “Canbus” lamporna finns väl ett litet motstånd som ser till att det blir rätt impedans i kretsen och därmed vet styrenheten att lampan finns där och det inte är avbrott.
Sorry för inlägget om nån tycker det inte hör hit….