ny koppling med problem
Published by Dan-Patrik Ryman on
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 11 oktober, 2017 kl. 19:26 av
Rickard Bergh.
-
FörfattareInlägg
-
7 oktober, 2017 kl. 09:48 #34553
Dan-Patrik Ryman
DeltagareHej! Har en Alfa Romeo GT 2004. Bytt koppling på verkstad. Direkt efter ojämn gång, både vid gaspådrag och vid jämn fart i över 70, vibration från kraftöverföring på 5 och 6 vxl. Platta verkar ej få fäste, Verkstad säger allt gått bra och okej, ska bara köras in lite så det “passar”. Samma problem efter 40 mils körning. Nu lämnar jag in igen snart och säger nått är fel! Kan det vara så här eller vad ska jag ha för argument gentemot verkstaden? Tacksam för svar!
7 oktober, 2017 kl. 15:20 #34554Björn Hedberg
DeltagareKorrekt utfört arbete = ska fungera direkt och inkörning är bara skitsnack = backjobb ,bara att stå på sig .
8 oktober, 2017 kl. 09:03 #34555Christer Andersson
ModeratorNåt fel är det med kopplingen eftersom du har obalans. Monteringsfel? Har du obalans om du står stilla och varvar upp eller kommer obalansen först när du kör bilen? Kan ju indikera vart problemet sitter.
“platta ger ej fäste” Vad menar du med det? Slirar den också? Isf tillbaka med den på direkten, för det ska inte inträffa om jobbet är gjort ordentligt.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
8 oktober, 2017 kl. 09:52 #34556Anders Eriksson
Deltagareen koppling ska inte “köras in”.om bilen gick bra innan kopplingsbytet, och något nytt fel finns nu, då är det ju uppenbart något som gick fel vid bytet! ta ett seriöst samtal med verkstaden, beskriv de nya fel som finns nu. ta gärna en åktur med verkstadsansvarig, lämna bilen. hämta inte ut den förens allt fungerar.
men jag kan förstå att det är en tråkig bit att ta tag i
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
8 oktober, 2017 kl. 23:38 #34557Alberto Ferrante
DeltagareKan en verkstad verkligen driva med en kund på detta vis?
Aldrig hört tala om att kopplingen behöver köras in. Skäms man inte för något längre?
Alberto
10 oktober, 2017 kl. 08:50 #34558Dan-Patrik Ryman
DeltagareHEj! Tack snälla för all svar. Jag diskuterar sakligt med verkstaden nu. De hävdar att det inte är några fel på nya kopplingen och dess montering. De håller med om de saker som kommit efter bytet, ryckig gång vid gaspådrag osv. Efter provkörning igen och felsökning hävdar de nu att det är varvtalsregulatorn som är problemet och vill byta ut den, förstår inte riktigt deras motivation. Allt var som sagt bra innan med bilen. Finns det nån logik i detta?
10 oktober, 2017 kl. 17:12 #34559Dan-Patrik Ryman
DeltagareHej! Ej obalans när den står stilla och varvar, beträffande vibrationerna i höga farter så säger verkstaden att det har med obalans i hjulen att göra (samma verkstad bytte till vinterdäcken på samma fälg). De skulle felsöka vad det är för obalans som uppstår. beträffande kopplingen så kan man säga att den slirar – alltså vid jämnt gaspådrag så går den ryckigt för att, som jag känner det kopplingen får “oregelbundet fäste” Med vänlig hälsning D
11 oktober, 2017 kl. 19:26 #34560Rickard Bergh
DeltagareInlägg av Dan-patrik Ryman på 2017-10-10 08:50
HEj! Tack snälla för all svar. Jag diskuterar sakligt med verkstaden nu. De hävdar att det inte är några fel på nya kopplingen och dess montering. De håller med om de saker som kommit efter bytet, ryckig gång vid gaspådrag osv. Efter provkörning igen och felsökning hävdar de nu att det är varvtalsregulatorn som är problemet och vill byta ut den, förstår inte riktigt deras motivation. Allt var som sagt bra innan med bilen. Finns det nån logik i detta?Hej.
Alltså är väldigt nyfiken på vad det är för sorts verkstad du lämnat in din bil till
för det första så har du inte varvtalsregulator på din bil o det är en Alfa GT 2004 som är utbytbar , då byter man hela motorstyrdonet och det är defintivt inte kasst. den slår i från vid visst varvtal men då snackar vi högt sådant upp på det röda på din varvräknare.
har du problem med slirande koppling osv efter bytet så är det fel på detta jobbet dom har gjort alternativt prylarna dom har satt på. PUNKT.
för mig känns det som en icke super seriiös verkstad , fick du kvitto på jobbet och delarna överhuvud taget.
här kan du få problem då man märker på deras argument som du skriver om att det är inte är något fel på deras byte och montering av nya kopplingen.. bara sådant resonemang visar vad dom går för. vad hade du för problem innan du lämnade in bilen för byte av kopplingen ??känns som du får kontakta din konsumentvägledare i kommunen alternativt gå vidare till ARN som är allmänna reklamations nämden.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.