Ny på forumet – söker guidning köp Giulia QV
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 16 maj, 2019 kl. 14:54 av
Lars Narvselius.
-
FörfattareInlägg
-
16 februari, 2019 kl. 22:53 #22876
Hej,
Om jag skriver denna post på fel plats i forum så får admin gärna flytta den till rätt plats, men chansar här så får vi se.
Aldrig kört Alfa, tidigare rolig bil var 20 år sen. Nu ev. dags för ny bil som värmer hjärtat. Giulia QV får hjärtat att bulta.Ni som kan märket, modellen och förutsättningar i detalj ber jag om lite guidning.
Avser att köpa en begagnad med max 1 000 mil på mätaren. Manuell. Helst i Sverige men utomlands tänkbart.Kontantköp men vill ha god koll på driftskostnader kommande säg 6-7 år, avser att behålla bilen länge.
Troligen max 1 200 mil per år. Ej vinter. Garage.Finns det några svaga punkter som noterats på QV?
Är inte sugen ras alls, det spräcker budget..Någon form av utrustning som är “måste” på modellen?
Någon form av utrustning som påverkar värdeminskningen?
Av de till salu i Sverige just nu – någon som fångar uppmärksamhet positivt/negativt?
Å sista frågan – hur god och väl fungerande är Alfas egna försäkring? (prismässigt väldigt tilltalande)Bock, tack och hoppas på hjälp!
18 februari, 2019 kl. 12:19 #22877Välkommen
Nu har jag själv tyvärr inte någon Quadrifoglio utan “bara” en Veloce men med tanke på hur otroligt nöjd jag är med den har jag svårt att se att du skulle bli missnöjd med att kliva ett steg till upp på stegen.
Överlämnar de modellspecifika frågorna till de som själva kör Quadrifoglio eller åtminstone har bättre koll än vad jag har.Det jag däremot kan svara på är frågan om Alfa Romeo försäkring som Trygg Hansa (TH) hanterar. Jag har sen jag fick bilen påkörd av en taxi (vad vi skrev vid olyckan stämde inte med vad han sedan anmälde till försäkringsbolaget) i somras tänkt skriva en egen tråd om TH men har inte orkat med det än (det lär dock komma).
Trygg Hansas skadehantering är under all kritik.
Det skulle kunna vara så att det är jag som haft en extrem otur men med tanke på reaktionerna som verkstäderna (som har ett betydligt större urval) har på Trygg Hansa så är jag ganska övertygad om att TH har mycket stora problem. Jag kommer hur som helst aldrig någonsin att försäkra något hos Trygg Hansa oavsett hur låg deras premie är.
Det ska i sammanhanget också nämnas att jag inte har min bil försäkrad hos TH utan det var Alfas nybilsförsäkring (som ligger hos TH) som gick in och skulle ta hand om skadorna på min bil (vänster framlykta, front och mindre lagning/lack av bägge högerfälgarna). Mitt eget försäkringsbolag (Länsförsäkringar) som var de jag vände mig till först tog hand om den initiala hanteringen på ett snabbt och felfritt sätt. Jag betalar dessutom mindre där än jag hade gjort med Alfas märkesförsäkring tack vare att jag samlat allt (utom motorcykeln).Sammanfattningsvis:
Håll dig borta från allt som har med Trygg Hansa att göra.
Skaffa en dashcam (numera lagligt så länge du inte filmar när bilen står parkerad) så kan taxichaufförer ljuga bäst de vill om vad som hände innan de körde in i din bil.Giulia Veloce, 159 SW 3.2 V6 (tidigare 159 SW 3.2 V6 Ti och 156 SW 2.5 V6)
18 februari, 2019 kl. 20:51 #22878Hej,
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Tråkigt att höra om försäkringsärendet och dess hantering.
19 februari, 2019 kl. 08:31 #22879För att nyansera bilden av försäkringsbolagen måste jag då berätta att jag är helt nöjd med Trygg-Hansas (Alfa märkerförsäkring) skadehantering efter att jag fått min Junior Zagato påkörd. Inget krångel och jag kunde själv välja vilken verkstad som skulle ta hand om en ganska speciell bil.
Går det så går det...
19 februari, 2019 kl. 22:49 #22880Är det nu det kan beskrivas som 50/50? :
Tack för en till åsikt!20 februari, 2019 kl. 09:03 #22881För att komplicera det ännu mer angående TH så har jag bara positiva erfarenheter från deras skadereglering /kundservice. Tyvärr började de för en del år sedan att ta rejält betalat för detta så vi lämnade dem. Kollar dock alltid TH när det är dags för revidering av försäkringar mm.
Med andra ord, letar du länge så kommer troligtvis samtliga FB hängas ut som usla. Vilket inte på något vis ursäkta ett dåligt uppförande mot deras kunder!
När det gäller Giulia Q så förstår jag från en del inlägg att en del vill ha Apple CarPlay, annars är det nog bara att köpa en som du gillar!
GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16
21 februari, 2019 kl. 22:17 #22882Å där blev det hastigt och lustigt 2-1. Inte gör ni det lättare att välja.
16 maj, 2019 kl. 14:54 #22883Osäker om denna tråd fortfarande är aktuell, men det man kan behöva ha koll på när det gäller Giulia Q är väl mjukvaruuppdateringarna? Säkra att dessa är gjorda så att bilen kör på senaste mjukvaran.
GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.