Ny Teknik: Alfa Romeo har italienskt dna

Published by Robert Hultman on

Forum Allmänt Ny Teknik: Alfa Romeo har italienskt dna

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Förutom noll-sändningen i tidningens rubrik, innehåller webartikeln upplysningen att WV kan sluta drömma om att få köpa Alfa Romeo.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3796858.ece

Stockholm

Kenneth Larsson
      Deltagare

Som vanligt kommer de ekonomiska realiteterna att bestämma. Jag tror personligen att Fiat kommer att få svårt att mata in pengar både i Chrysler och sina egna märken på en global marknad med ökad konkurrens och sjunkande marginaler. Det kan komma tider då det gäller att rädda vad som räddas kan – då får vi se hur det går.

Jag tycker att VW gjort ett bra jobb med Lamborghini som idag får ut högprestandabilar – Varför man tror att VW ambitioner med Alfa vore mindre förstår jag inte. 

Peter Svensson
        Deltagare

Som det ser ut nu behöver inte Fiat mata in pengar i Chrysler. Det är tvärtom Chrysler som är mest lönsamt och en stor tillgång för Fiat.

Vad gäller Alfa Romeo är det jättekul att Marchionne ser potentialen i märket och väljer att satsa hårt på det. Att sälja Alfa Romeo till VW var möjligen en reträttväg för Marchionne om det fullständiga övertagandet av Chrysler inte hade gått igenom, men nu behöver han inte bekymra sig om det. Jag ryser vid blotta tanken på en Alfa Romeo baserad på Audi- och VW-delar och är glad att det inte blev något med det!

Personligen tycker jag att Alfa Romeos framtid ser betydligt mer spännande ut i händerna på Fiat, speciellt med de nya planerna på bakhjulsdrivna sportbilar och närmare tekniksamarbete med Maserati. Det kan knappast bli bättre!

Sune Karlsson
          Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-01-13 18:50

Som vanligt kommer de ekonomiska realiteterna att bestämma. Jag tror personligen att Fiat kommer att få svårt att mata in pengar både i Chrysler och sina egna märken på en global marknad med ökad konkurrens och sjunkande marginaler. Det kan komma tider då det gäller att rädda vad som räddas kan – då får vi se hur det går.

Så sant, men förutsättningarna lär ju vara bättre nu när det åtminstone finns en del av koncernen som generar ett positivt kassaflöde.

Jag tycker att VW gjort ett bra jobb med Lamborghini som idag får ut högprestandabilar – Varför man tror att VW ambitioner med Alfa vore mindre förstår jag inte. 

Dom kan nog om dom vill. Jag förstår bara inte vilket marknadssegment som Alfa skulle kunna fylla och som inte redan till stora delar täcks in av VW – Skoda – Seat – Audi – Porsche – Lamborghini – Bentley – Bugatti.

Går det så går det...

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.