Nya Giulia i SvD idag
Published by Robert Hultman on
- Detta ämne har 5 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 1 oktober, 2016 kl. 23:33 av Ayhan Dizdar.
-
FörfattareInlägg
-
30 september, 2016 kl. 11:56 #19409
SvDs Eric Lund har prokört nya Giulia. Hans recension är positiv och utgjord över ett helt uppslag. Det enda som får negativ kritik är 180-hästarsdieseln som han kallar “rå och budus” och infotainmentsystemet vars gränssnitt inte är lika lättanvänt som hos många konkurrenter. Personligen är jag lite förvånad över de ganska låga sifferbetygen efter att ha läst hans genomgående så gott som positiva text som avslutas:
“Senast Alfa Romeo hade något som liknade en försäljningsframgång i Sverige var 1997, med Giulias dåtida föregångare Alfa 156. Då var jag genuint sugen på att köpa en ny Alfa – och nu är jag det igen. Och det har ingenting med slumpen att göra”
På sidan 2 finns dessutom en läsarbild föreställande Giulietta Sprint Speciale från Svenskan den 4 juli 1959.
Stockholm
30 september, 2016 kl. 13:14 #19410Är det bara jag, eller är det en typo i underrubriken?
/Jocke
Du kan kalla mig herr Charlie
30 september, 2016 kl. 13:44 #19411Inlägg av Joakim Knutsson på 2016-09-30 13:14
Är det bara jag, eller är det en typo i underrubriken?
/Jocke
Korrekturläsning är såååååååå 1900-tal…
Giulia 20 Super
30 september, 2016 kl. 16:59 #19412går att läsa här just nu i alla fall:
1 oktober, 2016 kl. 23:25 #19413Börjar det inte kännas rätt uttjatat med dessa ständiga referenser till historien så fort en ny Alfa har provkörts? Vilket annat bilmärke får lida lika mycket för sin svajigaste tid så fort en ny modell presenteras? Här är det iofs nedtonat till en hyfsat subtil nivå, men likväl finns undertonerna där: “Hur ska det gå den här gången? Kommer den här modellen vara lika [fyll i valfritt negativt omdöme] som [fyll i valfri mindre lyckad modell bland annars fina, roliga bilar]? Upp till bevis nu!” Och så vidare.
Min spaning är att ju mindre en motorjournalist fått bekanta sig med andra bilar som inte heller siktar på main stream-klientelet, desto tyngre väger Alfas tidigare misslyckanden. Är de däremot nischade mot sport- och entusiastbilar så får modellen tala för sig själv.
1 oktober, 2016 kl. 23:33 #19414Känner inte alls igen det journalisten beskriver. Jag har visserligen bara kört automaten, men en lång stund, och den är varken rå eller bullrig. Går som den 190 Hk 2,0D som jag har i min BMW X3 och klart smidigare och tystare än den 184 hk 2,0D som sitter i brorsans 3 serie GT. Om det är som han skriver så är det jätteskillnad mellan manuell och automat. Känns dessutom som kraftfullare än min 190 Hk motor, troligen pga högre vrid och lättare bil.
Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Veloce Black Edition 2,0-280hk -2019
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.