Nya Giulia Servicekostnad – Intervaller?

Published by Christer Andersson on

Forum Allmänt Nya Giulia Servicekostnad – Intervaller?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare

Jag vet att de flesta bara hunnit rulla några 100mil, men är det någon som kikat på service och underhållskostnad/intervaller?
    Vad kan det kosta att byta kamrem på “Ferraris” V6:a? Brukar ju inte vara gratis + rätt ofta?
    Lilla bensinaren & Dieseln har väl också rem, kanske inte så avancerat/dyrt iom längsmonterad motor?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Thomas Sjölin
    Deltagare

Här finns manualer att ladda ner och där står åtminstone intervallerna med. Man måste välja “Tillägg” och “Specialutförande” för att hitta QV.

http://aftersales.fiat.com/ELUM/Model.aspx?brand_code=83&id_language=15&id_model=28c0af8b-cba6-4ee3-a9a3-33d259cc9068&market_code=SV&cat=lib&part_number=#1

Svårt byta kamrem på en motor med kamkedja också.

Ok, jo V6:an verkar sakna kamrem… finns bara aggregatremmar upptagna.
      I den andra manualen för diesel? & 2 liters bensin? står det 10 000mil /5 år och för oss blir det säkert andra tariffen pga klimatet. 6 000mil /3 år.

Antar att “Byte av kamremmen som styr distributionen” avser, kamrem.

Thomas Sjölin
      Deltagare

Kollade i den engelska manualen och det är kamremmen de syftar på. Då är det bara dieseln som har kamrem.

Så 2-Liters bensinaren har också kedja? Isf håller jag tummarna att den håller bättre än GM?? 2.2:an som satt i 159:an.

Michael Elofsson
        Deltagare

Jag har beställt en Veloce 2.0 och fick veta att det är serviceintervaller är var 15.000 krm/12 mån. Efter 3 år vet jag inte riktigt servicepriser och när man behöver göra saker.

Första service ska enl. autolounge landa på ca. 3.500 kr
          Andra hamnar på ca 5.500 kr
          Tredje på ca  5400 kr.

Nusret Ljevo
          Deltagare

På en 159 är det 150.000km eller 4år alltså håller  längre än Giulia.

Peter Andersson
            Deltagare

Enl hemsidan är det nu 3års fri service alt 4500 mil

Michael Elofsson
              Deltagare

Gäller endast privatkunder.

… och fri service försvinner nästa månad. Denna månad kan du välja att behålla servicen eller rabatt 15 000 på nybilspriset. Iaf nu då jag beställde.

Och Thomas, var 2.0 Benzina utan kamrem. Bara dieslarna som hade sånt? Ditt svar blev lite dubbeltydigt…

Thomas Sjölin
                Deltagare

Så har jag förstått det. Det är bara dieselmotorerna som har kamrem, alla bensinare har kedja.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.