Nya ventilfjädrar – Nord 2000

Published by Patrik Andersson on

Forum Teknik Nya ventilfjädrar – Nord 2000

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Patrik Andersson
    Deltagare

Jag renoverar min topp och har skaffat nya höglyftande kammar och hårdare fjädrar. På fjädrarna finns en “installed height” specificerad och i verkstadshandboken jag har finns också bara höjden angiven. Rimligen bör man ta hänsyn till fjädertrycket i stängt och öppet läge. Så, min fråga är hur ni andra gjort i motsvarande situation?

Den som är herre över sina passioner är slav under sitt förnuft.

Igino Cazzola
    Deltagare

Fjäderkraften i stängt läge kan jag förstå, man vill att det tätar ordentligt, men se’n blir det klurigare: Hur mycket fjäderkraft behövs på återresan för att ventilen inte skall tappa taget från kamnocken? Jag tror att Björn Sandberg sitter inne med svaret.

Jag är fullständigt Räserskadad

Kenneth Larsson
    Deltagare

Om kammen har en rasande snabb stängningskurva så hinner inte fjädern med att övervinna masskrafterna i systemet och ventilen kanske då i teorin svävar fritt i luften… Men det behövs nog astronomiska varvtal för en Nordmotor…

Du ska para dina fjädrar så att inner och ytterfjäder tillsammans ger ungefär samma kraft vid det inspända läget. Detta kan man sedan justera genom att jongelera och byta med dom fjädrar du har till förfogande.

Vad har du köpt för fjäderfabrikat ? Mina är från CatCams i UK.

Patrik Andersson
    Deltagare

Jag har köpt KentCams Race fjädrar på inrådan av Alfaholics. Om jag förstår det hela rätt så har ni inte utgått från några faktiska siffror dvs att vid stängd ventil ska det vara X tryck, är det rätt uppfattat? Är vägen framåt att rätta sig efter angiven installationshöjd men samtidigt ombesörja att trycket blir så jämt som möjligt mellan ventilerna? Är det fullgott?

Patrik Andersson
    Deltagare

Kollade med tillverkaren av fjädrarna (KentCams) och dom sa att trycket i stängt läge skulle vara 70lbs.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.