Nyanskaffade 156:an ska pimpas
Published by Hans Sundström on
- Detta ämne har 4 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 25 april, 2017 kl. 22:01 av
Hans Sundström.
-
FörfattareInlägg
-
7 april, 2017 kl. 17:35 #49343
Min nya gamla brukshäck blev en 156:a igen. En 2,0 TS 01. Jag åkte för att titta på bilen som var till salu, mest för skojs skull, men föll för den. Det är en sp3 vilket innebar sidospoilers, två cm sänkning, 16-tums telefonfälgar, svarta mätartavlor, kolfibermönstrad mittkonsol, läderklädd ratt och Momo-läder.
Bilen var snygg och välhållen, men vissa brister framick ganska tydligt. Bubblor under lacken vid bakre skärmkanter på båda sidorna och rost i främre vänster skärmkant längst ned mot tröskeln. För att se mer om skicket och hur trösklarna ser ut tog jag bort sidospoilerna (svårt att böja låneord på snyggt sätt!) Det var Inte alldeles enkelt att få loss dem. De var limmade i överkant och skruvade i nederkant. Det finns piggar i trösklarna som ska passa i fästen i spoilern, men det kanske inte har fungerat, eftersom man har limmat. Jag antar att jag få limma igen när de ska sättas på.
Fälgarna som sitter på är som synes inte original. Det är 17-tumshjul från en GT.
Alfa Romeo GT 3,2 V6; Alfa Romeo 156 3,0 V6; Citroen Berlingo skåp
7 april, 2017 kl. 17:37 #49344Jag är inte riktigt vän med inlägg av bilder. Här en bild på det som ska åtgärdas
7 april, 2017 kl. 23:08 #49345Hej! Vill du hellre ha originalfälgarna kan jag vara intresserad av de som sitter på nu, alltså de på bilderna
/Christer Persson
7 april, 2017 kl. 23:58 #49346Nej Christer, jag har redan nya sommardäck hemma i garaget som ska monteras på de fälgarna.
Det ville sig inte när jag skulle lägga in ännu en bild tidigare under eftermiddagen. Nytt försök nu. Bubblor i lacken vid bakre skärmkanter. Det blir intressant att se, när jag slipar plåtrent, hur mycket rost som har gömt sig där. Gäller på båda sidor bak.
25 april, 2017 kl. 22:01 #49347De sista veckorna har gått alldeles för fort. Jag hade tänkt mig att ha hunnit mycket mer på 156:an vid det här laget. Men att fixa till bilen får ta den tid det tar. Nu har jag börjat med nedre skärmkanten på höger sida. Den har sett ut att bara behöva slipas ren från ytrost, rengöras och grundas, för att sedan bli som nytt igen med ny lack.
Så glad i hågen hissade jag upp främre höger hörn och pallade under några vedträn efter att ha tagit bort framhjulet. Att vika undan innerskärmen gick ganska bra. Så gick jag lös med roterande stålborste på borrmaskinen och manuell, inte lika snabb, stålborste där den roterande inte kom åt.
Klumpen på först bilden har haft med infästning av sidokjolen. Små limrester finns också kvar som har hållit kjolen på plats.
Det visade sig vara lite mer rost än väntat. Den mittersta bilden visar hur perforerad den nedre vågräta delen av framskärmen blev efter mina försök att få bort rosten. Här behövs ny frisk plåt.
Efter rostrensande och tryckluftsblåsande strök jag på lite 2-komponentsgrund. Måste fundera på hur jag ska fortsätta nu. Det behövs ny frisk plåt på båda sidorna. Finns färdigbockade plåtbitar att köpa?
nu
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.