Nybliven ägare: Alfa 166. Display i hastighetsmätare?
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 5 mars, 2015 kl. 08:57 av Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
20 januari, 2015 kl. 19:29 #14582
Hej alla!
Bakgrund: Vi ska lämna tillbaka den nya fina tjänstebilen pga nytt jobb. En tillfällig bil över sommaren för max 20 lök skulle inköpas. Gamla golfar och S80 var inte så roliga… Bilen skulle ha automatlåda. Vägrar köra manuell… Skulle vi ändå köpa en gammal billig bil kunde den lika gärna vara lite kul! Det blev en Alfa 166 3.0 v6 24v från 1999. Fullservad med kvitton på 100000 kronor och renoverad ac. Inte en rostfläck. Allt som ska bytas är bytt. Kul var den dessutom! Jädra bil till att gå…
Frågan: När jag körde hem lade displayen i hastighetsmätaren av som visar ilagd växel. Vanligt? Det tog ca 20 minuter innan den tonade bort. Imorse när jag startade den för att köra in den på bilrekonden lös den som den skulle!?
Vanligt? Svårt och fixa? Om det nu kommer tillbaka… Den står på rekond och ska inte flyttas på 3 dagar. Den har stått still i 6 månader innan vi köpte den.
20 januari, 2015 kl. 19:56 #14583Grattis till en underbar bil!
jag är inne på min andra men har aldrig varit med om detta, då måste du ha kört med spaken i sportläge för då ser du sport och vilken växel som är aktuell i displayen
kör du du i vanligt automat läget så står det bara auto.
Vet inte vad det kan vara för fel men troligen något kontaktfel.
Bör ju gå att kolla med ett diagnosprogram och ev få fram en felkod.
// Gert
21 januari, 2015 kl. 01:52 #14584Om du går bet på att åtgärda problemet så har jag en Donator med en vad jag kom ihåg fungerande display (vi brukar bara kalla den för det för att inte få känslomässiga band till den) är samma årsm, motoralternativ och automat.
21 januari, 2015 kl. 18:39 #14585Kan mycket möjlig vara lite dålig elektronikdisplay. Har samma fenomen i min 156 GTA.
Det spelar väl ingen roll att du inte kan titta på TV när du kör bil? Detta är en typisk Alfa egenskap och försök gilla det istället för att ha problem med det. Vilken växel du har i kan väl inte vara intressant om det är en automatväxlad bil ? Det är ju som det är i alla fall!
22 januari, 2015 kl. 00:07 #14586Inlägg av Kenneth Larsson på 2015-01-21 18:39
Kan mycket möjlig vara lite dålig elektronikdisplay. Har samma fenomen i min 156 GTA.
Det spelar väl ingen roll att du inte kan titta på TV när du kör bil? Detta är en typisk Alfa egenskap och försök gilla det istället för att ha problem med det. Vilken växel du har i kan väl inte vara intressant om det är en automatväxlad bil ? Det är ju som det är i alla fall!
Det är ju det som är det fina med 166an Kenneth du kan ju välja hur du vill ha det i lådan.
Automat – sportautomat och manuellt, det är grejor det när man kan välja efter vilket humör man är på
// Gert
22 januari, 2015 kl. 11:00 #14587Det är en Italiensk bil, den lagar sig själv.
25 januari, 2015 kl. 12:49 #14588Grattis till en trevlig bil.
köpte en liknade nyligen. Detta är min andra 166 av 1999 årsmodell. Och har haft samma display problem med båda.
komiskt nog är det bara att fortsätta köra så brukar det lösa sig av sig självt. Har bilen stått still en längre tid så kan det påverka negativt. Så kör du bara så kommer säkert alla siffror tillbaka med tiden.
// Christopher
28 januari, 2015 kl. 14:39 #14589Tackar för alla svar!
Nej, har inte kört i sportläge hem. Blandar bara ihop siffrorna då vår andra bil visar aktuell växel även i Drive… Alfan har inte varit ute ur garaget ännu. Upptäckte en rostfläck på VÄ framskärm men det är nog klart imorgon.
28 januari, 2015 kl. 15:17 #14590Ok det förklarar ju saken för då har du bara sett auto i displayen, så när du tar ut den får du testa att köra i sportläget och se om det visas vilken växel som ligger i men du behöver ha mycket mer varv och lite sportigare gashantering för att den ska växla i sportautoläget.
Växlar du manuellt har det ingen betydelse hur du gasar förutom om du skulle glömma att växla för då fixar den det själv när du når maxvarvet.
Lycka till och jag garanterar att du kommer att älska den bilen
// Gert
1 februari, 2015 kl. 05:41 #14591Kört bilen för “första gången” igår. Pga dåligt väglag och tjänstebil återlämnad tog tjejen min Prius och drog… Ungarna krävde lördags-godis. Jaha? Bara att veva igång Alfan. Displayen tonade bort diverse LCD-streck efter 20 minuter ca. Sak samma. Den går som en ekorre på kokain. Ungarna jublade när vi passerade en Suzuki Swift från 90-talet med hysteriskt spinnande framhjul. Inte som min Prius direkt…
28 februari, 2015 kl. 14:24 #14592Saken är klar. Displayen har -som ni påpekade- lagat sig själv. Trevligt! Tack för alla svar!
5 mars, 2015 kl. 08:57 #14593Inlägg av Alex Hallberg på 2015-02-28 14:24
Saken är klar. Displayen har -som ni påpekade- lagat sig själv. Trevligt! Tack för alla svar!Quote!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.