Nybliven Alfa ägare ?

Published by Joacim Johansen on

Forum Allmänt Nybliven Alfa ägare ?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Joacim Johansen
    Deltagare

Godmiddag allihopa!

Jag hoppas ni kan hjälpa mig lite.

Ska dra en historia kort, men många av er kanske känner att det är onödig info.

Nu efter 7 år och snart är skillsmässo papperna inskickade. Och jag kan äntligen köpa vad jag vill och göra vad jag vill.

Därav ska jag äntligen köpa min första Alfa som varit en dröm i många år.

Jag är intresserad av 159 sedan eller sw spelar mindre roll. Samt har jag sett brera modellen som med är helt underbar för ögat.

Min fråga är lite att tänka på?

Vad ska man hålla sig borta ifrån ?

Är 2.4 jdtm pigg. Pålitlig ? Eller ska man ta en bensinare ?

Är ute efter något med lite hästar.

Ha det så gott !

För att svara på frågorna krävs nog ett långt svar…😎 Tänk också på att det handlar om plus 10 år gamla bilar så skicket/underhållet spelar också in. Motorer…och kraft. 2.2 bensin och 1,9 disel upplevs nog lite tröga enl det jag läst. De övriga motorerna pinnar på rätt bra. Finns däremot svagheter på vissa, typ kamkedjor V 6:an och växellådor i några motorutföranden. Kika gärna runt lite i forumet, där hittar du säkert mera utförlig info då det finns mycket snack om 159, motorer och andra värdefulla kommentarer.

Lycka till med ditt bilköp. Hade själv en 159 1750Tbi Ti -11 som jag var jättenöjd med.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Roland Ekström
      Deltagare

Hej!

Halva bilen är motorn😎 Så om du vill har pulver under huven och ett juste sound är det bara att satsa på V6:an. Problem ned kedjan vet jag inte, bara man sköter oljebytena minst var 1000:e mil och aldrig mindre än halva stickan mellan full och fyll på. Bytte vid nära 14 000 mil på den ena och den andra byttes vad jag vet vid 15-16 000 mil. Den varnar i tid så inget ödestigert händer👍

En del klagar på bränsleförbrukningen men om man är ute efter en bränslesnål bil, köp en Lupo😎 Men om design, körglädje och prestanda kommer före bensinförbrukningen så är det bara V6:an som gäller.

Glömde, lättare att bli av med körkortet med V 6:an om man ska ta det negativa.

Mvh

Rolle på Österlen

I garaget just nu (maskinhall, loge m.m.):
        2 st. 159 SW 3,2 Q4 2007, 2008 bägge optimerade
        164 Super -94 V6 Busso
        164 Super -94 V6 Busso (fullt fungerande reservdelsbil)
        Chrysler Saratoga 2 d HT1958 original 7 800 mil sedan ny
        Rambler Ambassador Cross Country 990 1965 California bil
        Jeep Grand Cherokee 1995, vinterbil
        Jeep Cherokee XJ 1992 Fruns vinterbil
        Volvo BM LM 840
        Volvo BM 430

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.