Nybliven alfaägare behöver hjälp med en GT 2.0 jts

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Nybliven alfaägare behöver hjälp med en GT 2.0 jts

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Blev i lördags en överlycklig bilägare efter att ha köpt mig en Alfa. Valet föll på en röd GT.
    Jag fick den billigt och därav finns det vissa saker som kanske inte är helt hundra.
    Det sitter även en Club Alfa Romeo Svezia sticker på rutan så det är ju möjligt att någon medlem känner igen den

Förutom klassiska stenskott och  lite dörruppslag och liknande så har jag några problem som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med.

1. Vid start av bilen så tickar motorn en del. Efter nån minut ger det sig, men det stör mig. Antar att det inte är någon fara i taket så länge tickandet försvinner, men som sagt det stör mig. Jag har beställt hem en burk Wynns hydraulic valve lifter concentrate som jag funderar på om det kanske kan hjälpa. Vad tror ni om det?

2. När bilen står på tomgång så hör jag ibland lite skrammel, som att avgasröret slår emot någonting eller liknande. Någon som har nån aning om vad det kan vara.

3. När jag kör över små ojämnheter som brunslock och liknande så “klonkar” det i bakvagnen. Då bilen är sänkt och har 19″ fälgar så kan jag tänka mig att stötarna i bak sliter rätt så rejält på bilen. Utan att vara kunnig på bilmekning, men desto bättre på googling så anar jag att det kan vara bussningar som behöver bytas. Gör ni samma antagande som mig? Har ni någon uppfattning om vad det kan kosta att få dom bytta isf?

4. Förarsätet har spruckit i sömmen längst ryggstödet. Jag har ringt en tapetserare, men denne vägrar sy med tanke på stolens airbag. Är det värt att försöka sy ihop den själv? Mår ju lite dåligt över att sätet ska vara fult när resten av bilen ser fantastisk ut.

En sista fråga också. Jag bor i Karlskoga, och funderar på var som är bästa stället att lämna in bilen om man nu måste göra det. Finns det några bra ställen i exempelvis Örebro eller Karlstad? 

Tack på förhand.

Alberto Ferrante
    Deltagare

Först av allt Benvenuto nel mondo Alfa!

Min GT är snart 10 år gammal och gått 15000 mil exakt.Tyst har den aldrig varit och lite tickande har jag också haft men glömt när det kommer och går. Ibland på tomgången låter det som en diesel men det verkar vara normalt för JTS motorer.

Klonkande bak eller framme är också ett ganska vanligt fenomen på 147, 156 och GT. Stabilisatorstag eller bussningar på länkarmarna är ett vanligt problem som kommer var tredje-femte år beroende på körsättet och vägarna.

Sömmarna har spruckit för mig också längst ner på sidan av ryggstödet. En gång fixade tapetseraren och en gång jag, en liten reparation (ca 3-4 cm) som jag tror inte kan ge problem med airbag om man inte använder en för stark tråd men jag är ingen expert så ta inte min slutsats för expert bedömning.

Skramlandet…….kan jag inte säga något om men lyft bilen i GDS-hallen och kolla med motorn i gång.

Tänk på att smörja gummilisterna runt sidorutorna (även den längst ner på utsidan) med vaselin eller glycerin på vintern då de skall gå upp och ner när man stänger och öppnar dörren. fryser lätt fast. Rutan kan bli fläckig men det lönar sig att göra det.

Bilen är en rolig bil att köra men 19″ känns inte som optimalt på de flesta vägar. Jag hade 18″ och valde att gå ner till 17″ även om jag kanske ångrar det lite nu.

Oljan gillar GT:n 1liter var 300-400 mil är helt normalt och jag har aldrig haft problem med avgasvärdena eller läckage eller annat. Många mer kompetenta än jag säger att det är fel men 8000 mil utan motor problem borde betyda något.  Jag köper Shell Helix Ultra 10w60 på ebay.de. bättre än andra under vintern vid kall start tycker jag. Körde Agip Racing eller Selenia förut men det kändes inte lika bra.

Lycka till!

Alberto

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.