Hej! Jag har nyligen skaffat mig min andra Alfa. Passade på när Hedin sålde ut sina demobilar. Det blev en Giulietta 1.4tb 120hk 2016 årsmodell, och jag är jättenöjd hittills. Men det är mitt första nybilsköp, så därför undrar jag:
1. Längst bak i serviceboken finns det plats för ett garantibevis, men jag fick inget, och inget är ifyllt där (t.ex chassi och reg nr osv). Det är bara stämplat leveransservice på en blank sida. Är detta korrekt?
2. Jag har aldrig ägt en bil med turbo innan, så därför undrar jag lite om detta beteende är normalt: att jag får inte fullt turbotryck på växel 1,2 och 3. Men på 4ans växel går den upp på fullt. På de första växlarna går mätaren bara upp 1/3 och man märker en ganska klar skillnad i acceleration när man väl får i fyran. Känns som nåt mjukvarurelaterat, att det är låst vid 1/3 på de första växlarna. Är detta normalt?
3. Sist men inte minst. Jag är inte så jätteförtjust i växelspaksknoppen så jag köpte en ny från alfisti.net. Men jag vågar inte riktigt ge mig på att försöka få bort den gamla. Jag har läst att många har råkat ut för att den ramlar isär och att den övre delen bara är ett plastlock. Men jag tycker det kändes väldigt solitt ändå så har inte vågat bryta för mycket. Har läst lite olika kommentarer som t.ex att dom började limma dit den övre delen. Några knep för att få bort den utan att göra för mycket skada?