Nyckelproblem Alfa 156
Published by Hans-Ulric Josefsson on
- Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 25 oktober, 2015 kl. 08:23 av
Hans-Ulric Josefsson.
-
FörfattareInlägg
-
23 oktober, 2015 kl. 22:24 #30139
Har en Alfa 156 från år 2000 med den svarta nyckeln m två tryckknappar som jag tror funnit under många år. Den har nu inte kommunikation med bilen vilket troligen beror på att batteriet i nyckeln behöver bytas. Jag får inte upp nycketn och vågar inte använda våld som kan ta sönder denna. I ihåligheten där själva metaldelen stoppas in finns det en sorts skruv men den bara snurrar utan att något händer. Eftersom det runda Alfamärket ramlat av på min nyckel har det blivit en ihålighet på ena sidan och där fanns stjärnskruv som gick skruva av men det kändes inte hellre rätt. Hur gör man?
Hans
Alfa Romeo och Maserati från 60-, 70-, 90- och 00-talet
24 oktober, 2015 kl. 11:41 #30140Hej!
Nyckeln skall inte tas isär för att byta batteriet. Den skruv du ser i utrymmet för nyckelbladet är ett lås. Den skall vridas 90 grader tills spåret pekar på “Unlock”. Det är locket för batterihållaren och om du petar under plasten i änden där låsskruven sitter viks sedan batterihållaren ut. När du sedan vikt ut den är den lätt att sedan ta bort den helt från nyckelhuset.
Skickar med några bilder som illustrerat hur det hänger ihop.
Bo M. Hasselblad
24 oktober, 2015 kl. 18:19 #30141Tack, perfekt illustration. Fick höra från annat håll att man inte fick ha ute batteriet för länge från nyckeln.
Hans
Alfa Romeo och Maserati från 60-, 70-, 90- och 00-talet
24 oktober, 2015 kl. 18:31 #30142vem har sagt det att man inte fick ha batteriet ute för länge från nyckeln. stämmer inte.. batteriets enda funktion är för fjärröppningen. inget annat. det gör så att när du trycker på knappen är det strömmen från batteriet som ger komponenterna i nyckeln ström och kan skicka radiovågen till bilens mottagare och då får indikation på att öppna eller låsa och då görs det i bilen.. så byt du batteriet så ska det fungerar om det inte är annat fel på den..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
24 oktober, 2015 kl. 19:35 #30143Som Rickard skriver så är det ingen fara om batteriet är ute ur nyckeln. Bilden nedan visar alla komponenter inne i nyckeln. Transpondern (röd ring) interagerar med Alfa Code-systemet vid start av bilen. Det är en passiv komponent som inte är kopplad till batteriet. Kretskortet (grön ring) drivs av batteriet och styr dörr- och bakluckelås. Det är inte beroende av att ha kontinuerlig strömmatning.
Som Rickard skriver, byt batteri utan att oroa dig. Det kan ju vara bra att ha batteriet till hands och det har beteckningen CR2032 som också syns på bilden. Finns i stort sett i alla butiker som säljer småbatterier. Lycka till!
Bo M. Hasselblad
24 oktober, 2015 kl. 19:37 #30144Glömde lägga in
bilden i inlägget:Bo M. Hasselblad
25 oktober, 2015 kl. 08:23 #30145Tack jag har lyckats låsa upp bilen igen efter att bytt batteri
Hans
Alfa Romeo och Maserati från 60-, 70-, 90- och 00-talet
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.