Nytt avgassystem 156 JTS, vad köpa?

Published by Jan Stjernestam on

Forum Teknik Nytt avgassystem 156 JTS, vad köpa?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Jan Stjernestam
    Deltagare

Det är dags för nytt system till 156 JTS, vill ha lite “raffigare”, “snofsigare” ljud än originalet som mest påminner om en symaskin. Samtidigt vill jag inte ha mer buller inne i kupén eftersom bilen används till en del långresor.

Vad och vart säger den samlade expertisen att jag bör köpa?

Håkan Andersson
    Deltagare

Med risk för att någon tror att jag har provision så rekommenderar jag åter alfisti.net och deras Ragazzon. Mellanrör utan dämpare och alfisti.net.edition slutburk. Du skaffar ett avgassystem för hela bilens fortsatta liv som dessutom låter underbart och har god passform. Du kommer bara att behöva ersätta flexröret någon gång längre fram. Mycket bra alternativ är Raka Rör och Ferrita där man kan skräddarsy ljud och effektökning. Men det blir dyrare…

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Jan Stjernestam
    Deltagare

Tack Håkan! Ska kolla upp detta… Men vad händer med ljudnivån i kupén om man väljer utan mellandämpare? Behöver kunna köra 8-10 timmar på en dag ibland utan att bli helt ljudtrött i skallen…

Stefan Atterhall
    Moderator

Jag köpte ett rostfritt Supersprint-system till min GT 2.0 JTS via eBay och var riktigt nöjd. Lagom kompromiss mellan “orr” och komfort. Klanderfri passform och ett i sammanhanget bra pris på runt 6000kr från Tyskland. Det blev ju inte sämre av att det var riktigt snyggt också.  

Klassegrare CAR Challenge (kl. II) -- 2019, 2017 och 2016!
    Följ framfarten - Bilder: Instagram | Resultat: Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm: Youtube

Alfor för tillfället
    147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
    156 SW 2.5 V6 TI -05
    Sprint 1.7 8V Veloce -87 (Projekttråd Alfapower.nu)

Håkan Andersson
    Deltagare

Ljudnivån påverkas inte särskilt mycket inne i kupén. På 156 särskilt SW är det andra ljud som irriterar på långfärd. Inte minst däcksbuller från bakhjulen. Men det var en annan fråga…. Jag tyckte väl att Ragazzon var lite overkill på JTS – ger bättre belöning med V6. Har dock inte hört något bättre till JTS. Du måste dock hålla ordning på dimensionerna när Du beställer. JTS har samma grovlek som V6 2.5. TS-grejorna är för små och GTA för grova.

Jörgen Entoft
    Deltagare

Håller med Håkan, Ragazzon från Alfisti.net ger ett härligt ljud. Har själv dock mellanröret med dämpare, en mkt liten rund burk som tillsammans med nämnda bakre dämpare ger ett härligt “lagom” mulligt ljud (har iofs 2,5 V6), låter faktiskt bättre än min 3,2 Brera…Helt rostfritt system med utmärkt passform avsevärt billigare än original i plåt!

Alfetta GTV -80 156 SW 25 -04 Brera 32 Q4 -06 Ducati Multistrada 620 -06 Italjet Formula Twin

Jan Stjernestam
    Deltagare

Jag gick på Håkans tips, ligger nu i garaget och väntar på montering, spänningen är olidlig… 😉

Håkan Andersson
    Deltagare

Då kommer det väl snart några bilder, kanske en liten film så vi får höra det nya ljudet.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.