Nytt reglemente för banmöten
Published by Sune Karlsson on
› Forum › Bankörning › Nytt reglemente för banmöten
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2 maj, 2016 kl. 22:08 av
Robert Hultman.
-
FörfattareInlägg
-
12 april, 2016 kl. 01:03 #42584
Banmötesgruppen har tillsammans med SBF tagit fram ett reglemente för banmöten. I skrivande stund är det inte beslutat men vi kommer att köra enligt det nya reglementet vid årets banmöten. Det mesta är som det brukar (vi har ju varit med och skrivit reglementet!) men det finns några nyheter och förtydliganden:
- Öppen bil ska ha typgodkänt överrullningsskydd alternativt halvbur. Sufflett ska vara uppfälld eller hardtop monterad.
- Bilen ska vara utrustad med säkerhetsbälten av minst originalbälte trepunktstyp.
- Bilen ska vara utrustad med bogserögla. Löstagbar bogserögla får inte vara monterad (utstickande föremål) men måste däremot medföras i bilen. Fastsättning/förvaring på säkert sätt, lätt åtkomligt vid eventuell bogsering.
- Ljudnivå max 95 dB mätt enligt SBFs regler.
- Fönsterrutor skall vara helt stängda bredvid förare och eventuell passagerare. Övriga rutor skall vara helt öppna eller helt stängda.
- Omkörning får endast ske om bilen som skall bli omkörd visar med blinkers att det är ok. Om föraren i bilen som skall bli omkörd blinkar vänster så ska omkörningen ske till höger och vise versa. I klass C får omkörningar endast ske på de bandelar (vanligen startrakan) som meddelas på förarmötet.
- Ingen organiserad tidtagning eller resultatlistor (men man får själv ta tid).
Vi ses på banorna i sommar!
Går det så går det...
12 april, 2016 kl. 21:51 #42585Kalas! Som jag tolkar sammanfattningen är det okej med passagerare igen! Det tycker jag är bra. Det är lättare att lura med kompisar och också få dom att köra med egen bil på bana om de får chansen att åka med och känna farten tjusning. Mvh Robert Hagblom
Robert Hagblom
12 april, 2016 kl. 22:14 #42586Inlägg av Robert Hagblom på 2016-04-12 21:51
Kalas! Som jag tolkar sammanfattningen är det okej med passagerare igen! Det tycker jag är bra. Det är lättare att lura med kompisar och också få dom att köra med egen bil på bana om de får chansen att åka med och känna farten tjusning. Mvh Robert Hagblom
Nu ska vi inte ropa hej förrän vi kommit över ån. Passageraren som ska ha stängd sidoruta är en instruktör eller du själv när instruktören kör.
MEN, vi jobbar på att man ska kunna ta med sig en kompis i bilen. Just nu vet vi inte hur det går med det och kan inte lova nånting.
Går det så går det...
13 april, 2016 kl. 05:25 #42587Vad bra att ni jobbar på att lösa passagerare frågan, kämpa på! Heja heja! Mvh Robert
Robert Hagblom
15 april, 2016 kl. 21:11 #42588Ja det är ett skit egentligen att man inte bara kan “kasta in” en “självmordskandidat” i passagerarsätet och köra.
Kämpa på för en lösning där!
16 april, 2016 kl. 11:29 #42589Vilken bra banmötesgrupp vi har!!!?
Eminent jobbat, att fixa fram ett trackdayreglemente och en banmötessäsong är inget litet jobb!
Stort tack!
Inget är svårt om man kan det.
2 maj, 2016 kl. 22:08 #42590Blir vi av med den missvisande (och aningen nedsättande) benämningen “Prova-på” med det nya reglementet?
Vi är ju några stycken som “provar på” år efter år…
Stockholm
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.