obd felkodsläsare

Published by Martin Isaksson on

Forum Teknik obd felkodsläsare

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 57 totalt)
  • Författare
    Martin Isaksson
    Deltagare

Hej  alla kunniga alfister.

Kan någon tipsa mig om rätt obd läsare till windows pc

Bilen är en Alfa GT 2,0 jts -07

Är det Fiat ecu scan i den så kanske denna?

http://www.ebay.com/itm/3-Pin-OBD-2-Version-VAG-409-KKL-USB-Ecu-Scanner-Diagnostic-Interface-For-Fiat-/360979705311?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item540c112ddf

Eller är denna från teknikmagasinet jag behöver?

http://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/kablar/ovrigt/elm327-obd2-usb

Det är i första hand motorstyrning/avgasrening jag vill kunna läsa av och släcka efter reparation.

Martin

Attachments:
    Marcus Persson
    Deltagare

Kör på den från Ebay. Jag har bland annat en sådan och den funkar fint med MultiEcuScan.

Kenneth Larsson
    Deltagare

Läs på på ecuscans hemsida vad du kan resp inte kan göra på din bil med gratisversionen och betalversionen. 

Vissa moment kan inte göras och då behöver du lösa licensen men sedan funkar det perfekt! Enstaka grejor på min 159 kan inte göras – bla finns det dubbla service indikatorer – och till den ena behövs Alfas egen service SW. 

Vet inte om det funkar med Win8 heller….

Benny Steen
    Deltagare

man kan gratis ladda ner “xp mode” från microsoft  och köra en virtualierad version av windows xp under windows 7 och 8. funkar även under vmware player.

jag kör själv multiecuscan i xp mode,vmware player i windows7 

Låter krångligare än det är, bara installera i princip.

/b

Lars Söderman
    Deltagare

Till en GT -07 skulle jag nog i första hand rekommendera ett ELM327 interface.  Finns för under 100-lappen på Ebay eller lite mer på Kjell&Company om man trivs bättre med att handla i Sverige.

Vag 409.1 KKL interfacen (det blåa på Ebay) funkar bra MEN det har dykt upp ett problem under hösten:
    De flesta av dessa Kinesiska interface är byggda med en piratversion av FTDIs krets för omvandling mellan USB och seriell TTL. FTDI tröttnade på att det såldes fulkopior av chippet och programmerade en ny drivrutin som dödade priatchippen. Denna drivrutin gick ut automatiskt till de som har nyare windowsversioner (Win8 och kanske också Win7?) och det är många som har fårr sina Kina-interface obrukbara. FTDI backade sedan och tog bort den förstörande koden i drivrutinen, men då var skadan redan skedd för många. 
    Eftersom man inte vet om FTDI kommer att göra om det här tilltaget, och det är omöjligt att veta när man köper ett interface om det sitter ett äkta eller falskt chip i så skulle jag nog i dagsläget satsa på ett ELM327 för en GT. (Fr äldre Alfor (145,146,155, GTV ph1 så funkar inte ELM). ELM327 finns som blåtandinterface och då kan man även använda det med mobil eller padda. Väljer man mjukvaran AlfaOBD istället för Multiecuscan så finns det även en Android-version att tillgå. (Om man har lite rymligare samvete så är det också lätt att få fram en aktiveringskod för demoversionen av AlfaOBD så den blir fullversion).

Martin Isaksson
    Deltagare

Tack för alla tips.

Jag har windows 7 på pc och har inte laddat ner ecuscan ännu.

Det borde gå med en sån från ebay då om man laddar ner nu, när de tagit bort spärren i drivrutinen på Ecuscan.

Jag tror jag provar den först. Jag har en windowstelefon och där finns inte tourq utan en massa andra som jag inte vet något om.

Självklart återkommer jag när jag provat.

Martin

Henrik Cornelius
    Deltagare

Apråpå FTDI så finns det sätt att kringå den “nya” drivrutinen och få det att funka.

Säljer OBD-kablar för släckning av airbaglampa mm. PM:a för info.

Martin Isaksson
    Deltagare

Om det inte funkar när den kommer så hör jag av mig till dig om det är ok?

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Henrik Cornelius på 2014-12-10 14:20

Apråpå FTDI så finns det sätt att kringå den “nya” drivrutinen och få det att funka.

Det finns patchade drivrutiner som funkar med “förstörda” interface, och det finns också metoder att återställa piratchippen till fungerande, men det kräver en del datorvana och tillgång till en dator med XP eller Linux.

Lars Söderman
    Deltagare

Fick just hem ett interface som faktiskt verker ha ett riktigt FTDI-chip (lasergraverat). Ingen garanti att nästa beställning har det, men här är iallafall länken:

http://www.ebay.de/itm/271428326631

Får backa på det. Efter lite noggrannare koll under lupp, så verkar det vara piratchip även i denna.

Martin Sipek
    Deltagare

Och alla kablar var lödda på rätt pinne så switchen funkar I alla lägen?

Martin Isaksson
    Deltagare

Här är länken till den jag beställde från england.

Hur vet jag om den är “riktig”

http://www.ebay.com/itm/3-Pin-OBD-2-Version-VAG-409-KKL-USB-Ecu-Scanner-Diagnostic-Interface-For-Fiat-/360979705311

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Martin Isaksson på 2014-12-11 10:35

Här är länken till den jag beställde från england.

Hur vet jag om den är “riktig”

http://www.ebay.com/itm/3-Pin-OBD-2-Version-VAG-409-KKL-USB-Ecu-Scanner-Diagnostic-Interface-For-Fiat-/360979705311

Finns ingen klockrent sätt. Man får skurva isär interfacet och titta på chippet så kan man iallfall få en hint.

Se: http://zeptobars.ru/en/read/FTDI-FT…e-supereal

Martin Sipek
    Deltagare

Shit, jag som just beställde en, well shit happens.

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Martin Sipek på 2014-12-11 13:49

Shit, jag som just beställde en, well shit happens.

Funkar nog bra så länke inte FTDI hittar på nya hyss. Det finns nån inställning du kan göra i windows så att inte drivrutiner uppdateras automatiskt. Kan ju vara värt att forska i.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 57 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.