obd felkodsläsare

Published by Martin Isaksson on

Forum Teknik obd felkodsläsare

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 57 totalt)
  • Författare
    Martin Sipek
    Deltagare

Aha, jag skall alltså använda drivarna från CD:n inte låta windows leta efter dem?

Martin Isaksson
    Deltagare

Fantastiskt,  det fungerade!!

Hade lite svårt att få kontakt med bilen i början. com 1 saknades men via en scan knapp och någon com 22 så fick jag kontakt och kunde läsa av felkoden.

Och även nolla den.

Däremot hittade jag inte återställning av service, vet någon under vilken flik den finns?

Det skall gå med freeversionen enligt ecuscans hemsida. 

Kenneth Larsson
    Deltagare

troligen behöver du betalversionen. Du får väl kika runt lite – så komplicerat är det inte att kika runt. På min 159’a är det 2 olika servicepunkter som ska återställas o den ena funkar med ecuscan och den andra inte!

Martin Isaksson
    Deltagare

För att kunna nolla serviceindikatorn så behövs ELM 327 säger multi ecu scanprogrammet.

Kan någon vänlig själ förklara skillnaden?

Vad skiljer elm327 med usb kabel

http://www.ebay.com/itm/Diagnostic-V1-5-ELM327-OBD2-OBDII-CAN-BUS-Auto-voiture-USB-interface-du-scanner-/251455408081?pt=LH_DefaultDomain_71&hash=item3a8be907d1

mot den jag köpte

http://www.ebay.com/itm/OBD2-KKL-VAG-409-1-USB-Fiat-ECU-Scan-Diagnostic-Interface-Alfa-Fiat-Punto-/171446466148?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item27eb017664

Jag kör helst med usb till laptopen.

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Martin Isaksson på 2015-01-08 10:43

För att kunna nolla serviceindikatorn så behövs ELM 327 säger multi ecu scanprogrammet.

Kan någon vänlig själ förklara skillnaden?

Vad skiljer elm327 med usb kabel

http://www.ebay.com/itm/Diagnostic-V1-5-ELM327-OBD2-OBDII-CAN-BUS-Auto-voiture-USB-interface-du-scanner-/251455408081?pt=LH_DefaultDomain_71&hash=item3a8be907d1

mot den jag köpte

http://www.ebay.com/itm/OBD2-KKL-VAG-409-1-USB-Fiat-ECU-Scan-Diagnostic-Interface-Alfa-Fiat-Punto-/171446466148?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item27eb017664

Jag kör helst med usb till laptopen.

Bland annat så stödjer ELM327 CAN-bus, vilket inte KKL interfacet gör (en av anledningarna till att jag rekommenderade ELM327 till din bil i ett tidigare inlägg).  Det finns ELM interface med USB-anslutning om du föredrar det.

Martin Isaksson
    Deltagare

Tack Lars

Jag såg att du rek. elm till mig men då trodde jag att det bara fanns med blåtand.

Nu ser jag att det finns med usb också.

Nu vet jag skillnaden på kablarna och kan köpa mig en sådan med då. (det är ju bara småpengar som tur är.

Tack för hjälpen.

Martin Sipek
    Deltagare

Lars, skulle du kunna förklara lite lätt vad CAN-bus är för något I sammanhanget?

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Martin Sipek på 2015-01-08 13:08

Lars, skulle du kunna förklara lite lätt vad CAN-bus är för något I sammanhanget?

CAN bus är ett kommunikationssystem som används i moderna bilar så att olika elektronikenheter kan kommunicera med varandra genom att vara ansluta till ett gemensamt kablage, en “bus”.

Vill man göra diagnostik på en bil som är utrsutad med CAN-bus måste man ha ett interface (diagnostikkabel) som stöder CAN-bus, ungefär som att man måste kunna franska för att kunna kommunicera med en fransman. 

Martin Sipek
    Deltagare

Tack för en väldigt förståerlig förklaring. Min 166:a från 2003 där jag använder en KKL sladd har alltså inte CAN-bus? Innebär det samtidigt att min kabel kopplar sig till varje slinga separat? Betyder det också att om man har CAN-bus så kopplar man bara upp sig mot bilen en gång, dvs inte mot ECU:n, sedan airbagarna etc?

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Martin Sipek på 2015-01-08 15:18

Tack för en väldigt förståerlig förklaring. Min 166:a från 2003 där jag använder en KKL sladd har alltså inte CAN-bus? Innebär det samtidigt att min kabel kopplar sig till varje slinga separat? Betyder det också att om man har CAN-bus så kopplar man bara upp sig mot bilen en gång, dvs inte mot ECU:n, sedan airbagarna etc?

På min bil (GTV -97 Fas 1) är det en separat kontakt för ECU, Airbag, ABS etc. Man måste alltså koppla in sig på rätt kontakt. Den har också den trepoliga AMP-kontakten, så man måste ha en adapterkabel.

Nästa generation har olika stift i den 16-poliga OBD kontakten (GTV fas 2, 156 m-fl.) för olika styrdon. ECU på stift 7, Airbag på stift 3 osv. En del interface har en switch där du kopplar om mellan ECU, Airbag, Klimatanläggning osv, annars får man använda adapterkablar.

På CAN-bus bilar har de olika styrdonen olika elektroniska adresser. Du kopplar upp dig mot ett styrdon i taget på den specifika adressen, men använder samma kontakter i OBD uttaget. Ungefär som att slå olika  telefonnummer beroende på vem du ska ringa till.

Martin Sipek
    Deltagare

Tackar!

Då kanske man kan säga att CAN-bus systemet är ett litet nätverk där varje styrdon, givare, lampa etc har en egen ip-address?

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Martin Sipek på 2015-01-09 07:58

Tackar!

Då kanske man kan säga att CAN-bus systemet är ett litet nätverk där varje styrdon, givare, lampa etc har en egen ip-address?

Ja precis, det är en väldigt bra liknelse!

Hej Måste passa på att nämna att ELM 327 även finns för Wi Fi. Funkar då bra med iPhone iPad. Eller WIndows 7. Finns ganska många appar på Appstore. En del gratis. Har inte testat på Alfan ännu (får den på tisdag) men funkat på Volvo, Peugeot, Citroen m.fl. 

Läsa radera felkoder. En del freezeframes och man kan läsa en hel del realtidsdata 299:- Kjell och kompany

Inlägg av Martin Isaksson på 2014-12-05 16:18

Hej  alla kunniga alfister.

Kan någon tipsa mig om rätt obd läsare till windows pc

Bilen är en Alfa GT 2,0 jts -07

Är det Fiat ecu scan i den så kanske denna?

http://www.ebay.com/itm/3-Pin-OBD-2-Version-VAG-409-KKL-USB-Ecu-Scanner-Diagnostic-Interface-For-Fiat-/360979705311?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item540c112ddf

Eller är denna från teknikmagasinet jag behöver?

http://www.teknikmagasinet.se/produkter/dator-o-tv-spel/kablar/ovrigt/elm327-obd2-usb

Det är i första hand motorstyrning/avgasrening jag vill kunna läsa av och släcka efter reparation.

Martin

Jag har i dag fått igång en sådan du nämner, ELM 327 med USB-kabel och Windows 7. Fick ändra i inställningar på ECUScan. Där fanns ELM327 att välja samt det dök upp en ny com port. Tror det stod com 4. 

Rikard Olson
    Deltagare

Inlägg av Thomas Grahn på 2015-01-18 14:41

Hej Måste passa på att nämna att ELM 327 även finns för Wi Fi. Funkar då bra med iPhone iPad. Eller WIndows 7. Finns ganska många appar på Appstore. En del gratis. Har inte testat på Alfan ännu (får den på tisdag) men funkat på Volvo, Peugeot, Citroen m.fl. 

Läsa radera felkoder. En del freezeframes och man kan läsa en hel del realtidsdata 299:- Kjell och kompany

Vilken app/program använde ni när scannade Peugeot. (mina föräldrar har Pegga.)

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 57 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.