och när föll egentligen berlinmuren??

Published by Claes-Peter Lindner on

Forum Allmänt och när föll egentligen berlinmuren??

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

Kollade in däcken på min rättt nyligen införskaffade Gt 1300 idag. Framdäcken av typen Michelin 155×15 82 MX var tillverkade i Västtyskland. Hur många minns det landet? Tur det var mycket mönster kvar. Bakdäcken av samma typ var gjorda i Tyskland, med andra ord nästan nya. Det kändes tryggt.

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

om nån undrar vad det är för skillnad på bilarna ovan, så ligger det till så här: En kromad ribba i grillen är instegsmodellen. Hade det varit en svensk bil hade den betecknats DL. Tre ribbor är riktig lyx och kunde varit en GL. Men nu råkar det stå “Veloce” i aktern på den röda, och huxflux har vi en GTE (eller EMS). Den vita är för övrigt från -68 och den röda från -67.

Lars Söderman
    Deltagare

Jag har en gammal fotogenlykta efter min farfar på vilken det står “made in Germany”. Innan det blev väst och öst alltså. Tur det inte var däcken på bilen!

Kenneth Larsson
      Deltagare

GTE eller EMS med betecknade ju elektronisk insprutning plus en massa lull – så jag gillar GL jämförelsen bättre. Snygga bilar och dom passar bra ihop. Du borde ha en grön med Classe för att få helheten!

Just det det fanns nåt innan öst o väst…

Kenneth, tre ribbor betyder lite mer, typ GL. Men tre ribbor och Veloce är ännu mer flärd, typ 3 extra hkr. Kanske en GLS då? Den röda GT Velocen är för övrigt brorsans. Riktigt fin. Inhandlades förra veckan.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.