och varför vill inte bilen starta.TADA!! Den FUNGERAR!!!

Published by Anders Eriksson on

Forum Teknik och varför vill inte bilen starta.TADA!! Den FUNGERAR!!!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28272
    Anders Eriksson
    Deltagare

    Hej, hjälp tack!!
    Alfa 90, 1986, 2.0 insprutning (Bosch Motronik tror jag..)

    Igår gick Herr Nilsson (bilen heter så utmärkt, idag vill han inte alls.
    Normalt är det inga problem att få igång motorn, kan vara lite segt med varmstarter, men nöta lite extra på startmotorn så går det bra. Kallstart inga problem!

    Nu vill den inte.
    Följande händer (inte):
     Startmotorn snurrar på. Motorn tänder inte. Hörde direkt idag att den inte ville starta. Blir ju ett speciellt ljud av en motor som inte alls vill eller försöker starta. Laddade batteriet fullt. Startar inte, även om startmotorn snurrar lite bättre med fullt batteri.
    Bensin finns i tanken
    Bensinpumpen går, fulkopplad av tidigare ägare, den går hela tiden då tändningen är på
    Det “porlar” i bensinslangarna
    Tycker att det luktar bensin om bilen/avgasröret

    +12volt finns på tändspolen när tändningen är på
    tändstiftet ger gnista- 1ans stift urskruvat, jordat. En god kamrat vrider på startnyckeln, det ger gnista.

    Alltså: Den borde ju gå om både bensin och tändning finns.

    Teorier: Bilen går mest kortkörning i stan. Senaste körningen igår var start-flytta bilen 10meter. Körcykel om 15 sekunder. Kan stiften tagit skada? Är NGK, bytta ca 6månader sedan..

    Eller är det spridarna som inte öppnar?? fast då borde det inte lukta bensin..? Eller är det någon kallstart som har tokat till sig, alltså full choke??

    Jaa??? Hur felsöker man en sånhär???

    Hjälp och råd mottages med största tacksamhet!! //Anders

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #28273
    Lars Söderman
    Deltagare

    Har du provat om den tänder med startgas?

    #28274
    Anders Eriksson
    Deltagare

    Nä, inte provat startgas, har ingen hemma idag. Ska prova det imorgon.

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #28275

    Hur såg tändstiftet ut när du tog loss det?
    Var det “vått” eller ?

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #28276
    Björn Hedberg
    Deltagare

    jag gjorde en liknande grej med frugans 75a häromdagen ,jag flyttade bilen 5 meter och stängde av den, därefter stod den 2 dagar ,därefter skulle hon ta bilen till stan och den hade då surat ner sig ,lösning = hålla gaspedalen i botten och nöta på starten i 10 sekunder .

    #28277
    Anders Eriksson
    Deltagare

    Stiftet något vått. Alltså, fuktigt vid tätningen mot toppen, svart på stiftet, lite fuktigt. Absolut inte surt som det kan vara när motorn surat ner sig. Men jag gissar att bensin/gas kommit till stiftet

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #28278
    Anders Eriksson
    Deltagare

    Hmm… om teorin är ner-surad-bil. Kan en ide vara: ur med alla stift, låta motor “lufta ur sig” samtidigt som stiften ligger och torkar till sig. Förhoppningsvis är det soligt imorgon, då borde ju Nordmotorn bli glad

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #28279
    Anders Eriksson
    Deltagare

    Jodå, nu är den igång igen!!!  Fulladdat batteri (igen)  Ganska rikligt med startgas rakt ner i insuget, jo, då hostade det till.. Mer startgas, samt batterihjälp från suddens batteri. Då harklade herr Nilsson igång. Helt klart nersurade stift, gick på 2.5-3 cylindrar ett tag, innan alla stift var med. Sen blev det en tur ut på motorvägen med fullgasväxlingar, kul bil det här 

    Misstänker dock att batteriet är på väg att ge upp… Trots fulladdat med Ctec, segade startmotorn ganska direkt… Mätte på batteriet efter provkörningen:
    Vid laddning, på tomgång: 13.6 Volt
    Motorn av: 12.6-12.8 Volt
    Vid start: 10.6 Volt

    Det kan väl inte vara bra??

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #28280

    Det låter som batteriet inte är riktigt ok, om det nu verkligen var fulladdat. Spänningen sjunker normalt något vid start, men inte flera volt.

    Ett sätt är att kolla syravikten i cellerna och jämföra. Alla ska visa ungefär samma värde. Om någon av cellerna “kokar” när batteriet belastas, typ när startmotorn går så indikerar det en kass cell.

    Betr. sura stift. Fick lära mig av farsan för typ 100 år sedan att lägga dem på spisplattan och hetta upp dem. Men alla har väl induktionshäll numera.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #28281
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    10,6 Volt är typiskt 1 cell som dött. Bara att byta.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.