Offset och bultcirkelfråga Alfa 159
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 11 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 9 mars, 2015 kl. 11:51 av Björn Hedberg.
-
FörfattareInlägg
-
4 mars, 2015 kl. 20:06 #15066
Tjenare.
Är i farten och ska beställa nya sommarsulor till bilen och har hittat ett par fälgar som jag verkligen gillar. Problemet är att dom har en bultcirkel på 5×114.3 istället för 5×110 såklart. Nu tänkte jag höra om det år någon som har löst, eller har ett bra förslag på om det går att fixa. Sen har vi det där med offset också. Har läst mig fram till att 159:ans ligger mellan 30-42 på min modell? Fälgen har ET +34 och är 19″/8,5. Däckdimensionen jag tänkt mig är 235/35/19. Navmåttet som är lite större löser sig med en navring.
Någon som har något positivt att säga om en eventuell lösning.
Tacksam för lite hjälp/ Andreas
4 mars, 2015 kl. 20:40 #15067Bästa lösningen är att köpa andra fälgar då det är för stor skillnad för att lösa det med flytande kona . Kolla in oz fälgar om du inte redan har gjort det .
4 mars, 2015 kl. 22:55 #15068Tänk även på att det är extremt noga med hur fälgen är utformad om du har dom stora bromsarna.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
4 mars, 2015 kl. 23:37 #15069Det är dom här http://www.nlmotoring.com/Vordoven-FORME-1-Wheels-19×8-5-Hyper-Silver-p/vdfr1-9134hs14.htm
Gillar dom skarpt. Hur är det med offset annars, funkar 34?
5 mars, 2015 kl. 06:01 #15070Vordoven gör ju specialbultcirklar om man frågar dem. Smurfa in på deras webbsida och kika.
156 GTA Sportwagon
5 mars, 2015 kl. 18:10 #15071..förstår grejen med att se fälgar man vill h och se över möjligheterna att få på dem. är där rätt ofta själv..
Spacers som ändrar bultcirkeln går ju att. Fixa från tex Manton Om man vill. Dock behöver den typen av spacer bredda en del, säkert nån dryg cm åtminstone. Har du lägre ET på dessa än org är det kanske risk att de kommer ut för långt från skärmkanten?
Kolla annars på Wheelzone.se – har en del som funkar till 159 – “bolt on” sas.
5 mars, 2015 kl. 19:45 #15072Spacers vore såklart smidigt men dom bygger minst 20 mm för att ändra bultcirkeln. Och fälgen jag kikar på är en halv tum bredare än original TI fälg. 8,5 istället för 8. Skulle det funka att borra upp hålen för bultarna nån mm och köra med flytande kona eller blir “anläggningsytan” på bulten i själva hålen på fälgen för liten då? Med risk att fälgen kan röra sig?
jag ska försöka hinna med att svänga förbi nån lokal däckfirma imorgon och höra mig för lite.
Är fälgens offset(+34) för litet? Jag vet inte riktigt vilket offset man ska försöka hålla sig inom? 30-42? 35-42?
Har Novitec sänkfjädrar(40 mm) som ska på också och vill inte ha något skrap i skärmkanter vid tungt lastad bil.
5 mars, 2015 kl. 20:18 #15073Hej Andreas!
Det tråkiga svaret är nej. Det går inte. Jag kanske börjar bli gammal och gubbig, men nånstans tycker jag att just hjul bör sitta fast på bilen… att i motorvägsfart börja undra om den där nya vibrationen beror på att ett hjul är på väg att lossa…nja….Flytande kona gör att du kan flytta skruv/kona 1mm, dvs diametern 2mm. I ditt fall, bilen bultcirkel är 110mm, den nya fälgen kan alltså vara mellan 108-112mm. mer går inte!
Att tvinga dit skruvar, gör att skruven böjer sig, risk att skruven går av, då den får en påkänning som den inte är tänkt att hantera.
Ditt förlag att “borra upp” hålet. Nej.ET är känsligt. Dels ska fälgen/däcket få plats mot skärmkant, resp innerskärm. Att minska ET gör att fälgen hamnar längre ut, spårvidd ökar->risk för ökad spårkänslighet. Inte kul, då vi vill att bilen ska vara rolig, inte nervös.
159/Brera har dessutom stora bromsok fram. Insidan på ekrarna kan ta i oket!! Detta gäller främst bilar med stora bromsar fram. Finns lite olika teorier om vilka bilar det gäller, men iaf 3.2V6, 2.4 diesel, samt bilar med TI-paket.
Mitt tips: om du ska köpa helt nya fälgar: köp ett par som passar direkt, utan något pyssel!
LYCKA TILL // Anders
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
5 mars, 2015 kl. 20:30 #15074Tack för ett utförligt svar Anders. Håller med dig om att man verkligen inte vill tumma på om däcken sitter som dom ska eller inte. Så himla typiskt att dom fälgar man “faller” för oftast inte stämmer med måtten man är ute efter.
Vet du eller någon annan vilka offsetmått som är rekommenderade för 159:an med stora oken. Jag har en 3.2:a så det är dom stora oken jag får rätta mig efter.
Jag har suttit och räknat lite på hur mycket det skiljer i position på däcken med 8 respektive 8,5 tums fälg med 235 breda däck på. Om offsetet skiljer mellan 35 eller 42 är ju inte så mycket men är fälgen en halv tum bredare så blir det en annan sak. Krångligt det här…
5 mars, 2015 kl. 20:56 #15075Jo, fälgar och bredd och ET är krångligt…
ET (eller inpressning) är alltså avstånd mellan anliggningsytan (mot bromsskiva) och fälgen mitt. Finns finfina bilder på det!
Om ET minskar 10mm hamnar fälgen 10mm längre ut, spårvidd ökar 20mm. (tror jag tänkte rätt)Om dessutom fälgen blir en halv tum bredare blir det ytterligare 6mm närmre skärmkanten. Halv tum=12.5mm, fast det fördelar sig ju både inåt och utåt…
Men, den har du fortfarande problemet med bromsoken. De är alltså stora utåt, åt bilens utsida, inte bara i radiell ledd… Så beroende på hur ekrarna är utformade på insidan/baksidan på fälgen, finns det risk att de tar i. Jag har originalfälgar, är ca 2-3mm frigång mot oken fram! Därför rekommenderar många eftermarknadsfälgar att använda spacer på3-6mm fram…
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
9 mars, 2015 kl. 11:39 #15076Hej,
Sen om du har Ti med Brembobromsar så måste du kolla så det funkar. Vi köpte ett par 18″ med ET 34 det fungerade inte men så hittade vi ett par andra samma dimensioner men där fungerade det med Brembo.
//Henrik
9 mars, 2015 kl. 11:51 #15077Fälgen du har snöat in på ser ut som sparco fälgar ,kan ju vara att sparco har rätt bult cirkel på sina fälgar Hälsningar Björn.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.