ojämn temperatur 159
Published by andreas martinsson on
- Detta ämne har 10 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 6 mars, 2017 kl. 13:21 av
andreas martinsson.
-
FörfattareInlägg
-
2 mars, 2017 kl. 08:44 #33249
andreas martinsson
DeltagareHej,
Jag har de senaste dagarna haft en onormal vattentemperatur. Vid start så blåser det kall luft längre än normalt, temperaturmätaren hoppar fram och tillbaka mellan 70-90 grader innan den lägger sig på 90 grader efter ca 10 min körning och efter ca 25 min körning så hoppade temperaturmätaren upp till 130 grader och röd lampa lös. Eftersom jag var typ 300 meter från jobbet så rullade jag vidare och när jag stannade så hade tempen gått ner till 110 grader.
Är detta något nån känner igen eller får man börja riva bland givare och termostater tros?
bilen: 159 1750tbi
2 mars, 2017 kl. 09:19 #33250Christer Andersson
ModeratorDet låter iaf som du har en kärvande termostat. Att den inte stänger & öppnar då det behövs.
Tempgivare/glappkontakt? Tempgivaren kan ju skicka fel värden om den håller på att lägga av… och lossa kontakten, kolla hur den ser ut.
Jag har inte läst nånstans om Tbi med detta problem.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
2 mars, 2017 kl. 09:52 #33251andreas martinsson
DeltagareJag körde en runda nu efter att bilen stått 2 timmar, den hoppade upp till 90 grader typ direkt men kall luft strömmade fortfarande. Efter några minuter gick den ner till 60 grader sen upp igen till 90 efter ytterligare nån min och ligger på 90 med kall luft fram tills att motorn blivit varm.
Jag ser inget läckage av kylarvätska eller liknande.
2 mars, 2017 kl. 13:02 #33252Christer Andersson
ModeratorHur långt har den gått och byttes vattenpumpen vid ett ev. kamremsbyte.
Det låter som det kan vara cirkulationsproblem också, antar att kylvätskenivån är ok. ?Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
2 mars, 2017 kl. 15:12 #33253andreas martinsson
DeltagareDen har gått 10900mil och vattenpumpen och kamrem byttes för ca 2 månader sen. Jag ser även att kylarvätska har försvunnit, hällde på en liter, då kom den upp till max, efter den har stått på tomgång i 10 min så är den nere på min. Ska låta den gå en stund till och se om den går ner något mer. För övrigt så blåser det kallt direkt när man startar bien så något indikerar att motorn är varm även när den inte är det. Fläktarna går på sporadiskt.
2 mars, 2017 kl. 15:42 #33254andreas martinsson
DeltagareEfter ytterligare en kvart tomgångskörning så har kylvätskenivån inte ändras något.
2 mars, 2017 kl. 18:54 #33255Thomas Sjölin
DeltagareOm du inte har något läckage i kylsystemet så låter det som man inte återfyllt systemet ordentligt efter bytet av vattenpump. Då är det inte konstigt om temperaturerna fluktuerar och ingen värme kommer i kupén.
2 mars, 2017 kl. 23:26 #33256Johan Gimling
DeltagareSkulle nog slå ett öga på vattenpumpen igen. Jag hade samma tendens strax innan pumpen rasade på den 159:a TBi jag hade, tempvariationer på mätaren, röd lampa o.s.v. Vid byte samtidigt som kamremmen var pumpen i rätt dåligt skick.
CAR 9131
156 GTA Q2 -03, Giulietta 1.4T 170 -13, Stelvio 2.2 JTDM 210hk Q4 -176 mars, 2017 kl. 07:58 #33257andreas martinsson
DeltagareDet verkar vara läckage av kylarvätska, ett par deciliter på 7-8 mil. När jag fyllde på till max så slutade alla problem jag hade med fläkt som blåste kallluft vid kallstart och att mätaren hoppade upp och ner. Kan dock inte se något uppenbart i motorrummet, få nog lämna in den för undersökning.
6 mars, 2017 kl. 08:09 #33258Christer Andersson
ModeratorDet kan ju ha uppstått ett läckage i samband med ditt vattenpumpsbyte, att den nya läcker eller att nåt klammer inte håller tätt.
Låter bra att du lämnar in så får de undersöka. Garanti på jobbet eftersom den inte läckte innan??Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
6 mars, 2017 kl. 13:21 #33259andreas martinsson
DeltagareGjorde bytet i mitten på december, har väl kört en 500 mil sen dess, jag framförde detta men killen jag pratade med var ovillig att kännas vid något fel från deras sida. Sen frågade jag efter vilken färg jag hade på kylvätskan (behållaren var tom och man kunde inte se någon färg), de sa blå, jag köpte blå, hällde i 1½ liter och startade bilen, röd vätska kommer då från returslangen….Så det känns som man knappt våga lämna bilen där när de inte ens kan ta fram rätt kylarvätska.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.