Ojämn tomgång/lågvarv, AR 164 V6/24v 1997 16.600mil

Published by Tor Ljunggren on

Forum Teknik Ojämn tomgång/lågvarv, AR 164 V6/24v 1997 16.600mil

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Tor Ljunggren
    Deltagare

Går jämnt på förhöjd tomgång efter kallstart. När motorn blir varm och tomgångsvarvtalet sjunker till 7-800 börjar den bluddra och gå ojämnt, syns/känns även att motorn vibrerar mer än normalt. Den har heller inte den vanliga segdragningen på riktigt låga varv. Vid vanlig landsvägskörning känns inget onormalt och den varvar obehindrat till rödmarkering. Vid senaste besiktning mättes höga och “vandrande” lambda-värden.

Avgassystemet är kollat och där finns inget läckage. Trodde att det var läckage på insug så jag bytte alla packningar till insugningsrören samt packningar till insugningsblocken under men det avhjälpte inte problemet. Kan det vara så enkelt att lambda-sonden börjar bli dålig? Enl. Bosch datablad ligger bytesintervall på 10.000mil så det vore ju logiskt.

Tor Ljunggren Arvika

Yosef Jamai
      Deltagare

Hej!

Fick du ordning på ditt problem?

Jag har nämligen samma problem på en 156a med samma motor…

Kurt Strömmer
        Deltagare

Kan det vara läckage vid tomgångsventilen? Så var det på min Alfa75 3.0 24v Motor från 164QV- 1995

Lars T Andersson
          Deltagare

Om lambdasonden packar ihop så går den fett, riktigt fett och då blir det misständningar. Det är väl det du ser att motorn skakar lite slumpmässigt. Om du hade felaktiga lambdavärden på besiktningen så tycker jag det lutar mot sonden men läckage i tomgångssystemet kan ge samma symptom. Jag har råkat ut för sviktande lambdasond och det kändes upp till 2000 rpm. Sen gick den rent.

Lars T

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.