Ojämngång och motorlampalyser/misständning

Published by Oscar Sandberg on

Forum Teknik Ojämngång och motorlampalyser/misständning

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Oscar Sandberg
    Deltagare

Halloj! 

Har en Alfa Romeo 156 jts har jag en ojämn gång och en motorlampa som visar på att cylinder ett misständer. Vad kan detta gå på att byta? Vad kan det vara? 

Kenneth Larsson
    Deltagare

Tändspole kass?

Oscar Sandberg
    Deltagare

Är det så enkelt? Kan man byta den lätt själv? Det kan inte vara något annat? 

Håkan Andersson
    Deltagare

Hej

Tändspolarna på JTS är ett typfel som drabbar de flesta när de blivit tillräckligt gamla och närmar sej storservicen vid 18 000 mil. Har Du en OBD-läsare och appen  Torque så kan Du se detta både på felkod och i ett av realtids-diagrammen.

Jag har en tändspole kvar från min senaste JTS som är Din för 250:- + 50:- i frakt. Jag hade missat att en tändspole var bytt tidigare så det blev en över. Begagnad (ca 13 000 mil) de andra tre fungerade perfekt när tändspolarna gav upp en efter en. Vid intresse maila hands@minpost.nu så skickar jag omgående.

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Oscar Sandberg
    Deltagare

Okej! tack för infon. Om det är tändspolen är jag väldigt intresserad Håkan! 

Har en liknande app som heter OBD 2 eller något liknande där jag också kan få fram all möjlig info. I vilket diagram kan man se detta? Hur vet man då exakt att det är den? Asså finns det en mätare jag ska ha fram för att se att just det är felet?  

Igino Cazzola
    Deltagare

Läs ut vilken cylinder som misständer. Byt plats på två tändspolar. Kolla om felet flyttat sig.

Jag är fullständigt Räserskadad

Håkan Andersson
    Deltagare

Jag felsökte som Igino. Torque är en gratisapp som jag använder på min Samsung. Den ger felkoder per cylinder och har en visningsfunktion kallad “Display” för realtidsinformation. Jag använder Fuel trim och lägger in sensorer för alla cylindrar i båda bankarna och självklart relevanta felkoder. OBD-läsaren är en vanlig billig från Teknikmagasinet.

Oscar Sandberg
    Deltagare

Tack, ska testa detta. Har också en sån Wifi läsare som kopplas till mobilen. Ska kolla fueltrim!   

Oscar Sandberg
    Deltagare

Alfan har bara gått snart 14 000 mil, de brukade gå runt 18 000? eller det spelar ingen roll?

Håkan Andersson
    Deltagare

Det spelar nog ingen större roll. De jag träffat på har velat ha nya tändspolar mellan storservice 2 -12 000 mil och storservice 3 – 18 000 mil.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.