Olika grenrör 1300 / 2000?

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Olika grenrör 1300 / 2000?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

Hur är det egentligen, skiljer sig grenrören åt mellan en 1300- och en 2000-motor? Jag upplever att det blir väldigt varmt för chauffören efter bytet till en 2-litersmotor i min 1300 GTJ. Kan det vara så att systemet hamnar för nära golvet? (Golvet blir sommartid VÄLDIGT varmt. Och ja, värmeskölden sitter där den ska).

Stefan

Lars Tersmeden
    Deltagare

Japp, de skiljer sig. Fast mer eller mindre varmt golv har jag nog haft på alla mina 105:or, oavsett grenrör.

Kenneth Larsson
      Deltagare

Värmesköld….? Sån har jag inte sett nån….

Men golvmattorna smälter….

Kör en vässad 1750 med Alfaholics rostfria system på. Man kan inte få fingrarna mellan golv och avgassystem!

Hm, vad säger övriga; är det något att leva med, det stekbordsvarma golvet? I ärlighetens namn kommer jag faktiskt inte ihåg hur temperaturen var innan motorbytet; det var länge sedan det gjordes och bilen har stått många år. Men lite surt är det med racebilsvärme om man inte är klädd för dylikt och det klibbar i ryggslutet. Intressant det Kenneth säger; det känns verkligen som att en större luftspalt är vad som skulle behövas.

Martin Sipek
        Deltagare

Kenneth, jag tänkte köpa Alfaholics rostfria system till min spider s4 2.0 1990 men blir nu lite tveksam då du nämner värmen. Är det meningsfullt tycker du då motorn I övrigt är standard förutom en chiptrimning som skall ge mellan 7-9 extra hästar. Tror du att det blir någon store skillnad med detta system jämfört med original?

jag har standardsystem på min 1600gtj. i en bilkö på sommaren en solig dag smälter bitumenisoleringen i kupén. bilen saknar värmesköld och är låg, men fenomenet är nog ändå att betrakta som ett typfel

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.