Olika storlek på navhål bak och fram på bertone

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Olika storlek på navhål bak och fram på bertone

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Förra sommaren blev jag varse att min (och andras) bertonekupé har olika stora nav bak och fram. Jag har inte bytt hjul särskilt ofta på bertonen, så kanske har jag bara haft tur tidigare. Jag hade nämligen inte stött på detta förhållande tidigare. Eller så beror det på att jag låtit byta bakaxel på min 1600 GTJ till en från en 2000?

Hur som helst. Som det är nu krävs det ett större navhål på fälgarna som ska sitta på bakaxeln än i fram. (För det var väl inte tvärtom?) Det innebär bl a att man inte kan rotera däcken hur som helst. Det vore ju bra att kunna med tanke på det olika däckslitaget vid bankörning. Finns det något lätt fix?

Stockholm

H-P Magnusson
    Deltagare

Så är det, navet bak är större än fram! Jag tror inte att det skiljer mellan 1600 och 2000 axlar. Navhålet i originalfälgarna och de flesta tillbehörsfälgar är tillräckligt stort för att kunna monteras både fram och bak. Alltså ingen navstyrning utan centreringen hanteras med koniska muttrar. Har man använt Saabfälgar så måste navcentrum tas upp för att de ska passa.

För den som är riktigt kunskapstörstande i ämnet så har jag noterat olika navdiameter fram på GTJ och GTV.

H-P

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Hans-Peter Magnusson på 2016-04-17 15:54

Har man använt Saabfälgar så måste navcentrum tas upp för att de ska passa.

Ah! Ja, det var naturligtvis SAAB-fälgar som gjorde att jag fick lära mig detta om de olika storlekarna. Två av de aktuella fälgarna har med andra ord fått sina navcentrum förstorade.

Då kanske jag skulle försöka mig på att göra navhålen större på de andra också. För att få större flexibilitet vad gäller hjulbyten alltså. Hur gör man sånt? Tar raspen och filar på?

Stockholm

Kenneth Larsson
    Deltagare

Det är ett väldigt gnidande….Jag körde med roterande fil…Men det tar en stund!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.