Olika vikt på kolvstakar

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Olika vikt på kolvstakar

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Som de dom följer min projekttråd vet håller jag på att sätta ihop en 2 liters Nordmotor som ska sitta i min Bertonekupé. Jag har fått en uppsättning “motronic-kolvar” (Dvs kolvar som suttit i en Alfettamotor med motronicinsprutning). När jag vägde kolvarna upptäckte jag att det är ganska stor viktskillnad mellan de olika kolvarna. Det skiljer 27-28 g mellan den lättaste och tyngsta.

Jag plockade därför isär kolvarna och vägde de olika delarna med tanken att det kanske går att kombinera ihop dem på ett annat sätt så att de väger mer lika. Men själva kolvarna väger lika mycket. “Rören” som håller fast kolvarna i stakarna väger också lika mycket. Det är med andra ord stakarna som varierar i vikt. Stakarna (“ovandelen”) och överfallen (“Bottendelen”) är märkta så att jag är säker på att de sitter samman så som (någon) tänkt. Frågan jag ställer mig, och er, är vad jag kan göra för att få stakarna att väga mer lika. Ska jag ge mig på att slipa bort gods från stakarna?

Stockholm

H-P Magnusson
    Deltagare

Hej, bra att kombinera ihop de roterande delarna så att det blir minimal viktsskillnad. Börja med kolv o kolvbult. 

Vevstakarnas stora viktskillnad förbryllar. De har nog inte suttit ihop från fabrik. Du borde kunna se/mäta var viktskillnaden sitter och om de är lika. Jag skulle överväga att leta upp 4 som hör ihop.

/H-P

H-P

Kenneth Larsson
    Deltagare

Du verkar ha grejor från flera olika motorer blandade. Jag vet att delarna klassades ihop när motorerna var nya (finns beskrivet i manualen) med olika färgkoder beroende på vikt.

Att ha så stora skillnader är inte OK och du kommera att få elaka vibrationer i motorn (värre än vanligt)

Kolvbultarna väger samma i din uppställning (väldigt liten skillnad) Och kolvarna verkar skilja väldigt lite med – det är bra. 

På vevstakarna så brukar man kunna slipa bort en del material för att jämna ut vikten – men det är då mindre skillnader än vad du förefaller ha.

På min motor köpte jag kinesiska Carillo vevstakskopior från nån kille i tyskland eller england (det kan du se på min gamla motorbyggtråd på Alfapower) och dessa kostade typ 2000:- hem till dörren.  Vevstakarna får absolut inte få andra överfall (underdelen) då dessa är tillverkade ihop med själva vevstaken. 

Jag tror att alla 1750/1800 och 2000 motorer har samma vevstakar så du behöver hitta i samma viktklass  eller köpa nya som hör ihop. Kanske även 1600 cc vevstakarna är lika (skillnaderna sitter i vevaxel och avstånd mellan cylinderfoder vill jag tro) Här finns säkert nån som kan korrigera mig om detta. 1300 cc motorerna har jag i princip ingen erfarenhet av. Jag har 4 lösa vevstakar jag kan väga om du vill. 

Sista saken: du är säker på att du plockat ur alla lagerhalvor i vevstakarna innan du vägde dom ?? (även i överfallen?)

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2017-04-08 09:09

Sista saken: du är säker på att du plockat ur alla lagerhalvor i vevstakarna innan du vägde dom ?? (även i överfallen?)

Alltså. Jag var säker på att jag hade alla lagerhalvor på plats i vevstakarna när jag vägde. Det hade jag inte, visade det sig. Men först hann jag göra en massa onödigt ar bete.

Om de nya stakarna är lika stora som de gamla kan jag ju kolla om de gamla stakarna väger lika mycket, tänkte jag. Så jag tog bort stakarna från kolvarna ägnade en lång stund åt att göra rent stakarna med olika medel för att till sist köra dem i diskmaskinen. (Hustrun var på stan.) Sen vidtog jämförelse mellan gamla och nya stakar. De var lika stora. Därefter vägdes de gamla stakarna som befanns väga 798g, 798g, 798g och 770g. Märkligt att en stake skulle avvika!

Sen satte jag mig med de olika uppmätta vikterna och tog fram den kombo som hade minst viktskillnad. Men då upptäckte jag att en lagerhalva saknades i en av de gamla stakarna. Och naturligtvis var det i den som vägde 770 g. Jag letade rätt på lagerhalvan och vägde. Och som ni redan listat ut vägde den 28 g. De gamla stakarna väger med andra ord lika mycket alla fyra!   Det var först då som jag började intressera mig för lagren på de nya stakarna. 

Det visade sig att de saknades helt på någon stake och att några bara hade en lagerhalva och en hade båda. Efter att ha tagit bort alla lager visade det sig att också de nya stakarna väger lika mycket 733 g +- 1 eller 2 gram.

Så nu är det bara att skruva ihop de nya stakarna med de nya kolvarna. Eller vänta förresten….

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Eftersom “Motronic-kolvarna” är olika på insugs och utsugssidan måste jag redan när jag monterar ihop kolv och stake veta vad som är fram och bak på staken. Där jag jag slarvat. Jag har inte hållit ordning på det. Tittar man på stakarna ser man att “kragen” på den del av kolvstanken som ska omsluta vevaxeln sticker ut aningen mer på den ena sidan än på den andra. Själva staken sitter alltså inte helt centrerat i längstled. Frågan är om den ska sitta lite längre framåt eller lite längre bakåt. (Blev det där begripligt?) En bild för att illustrera:

På bilden ovan sticker “kragen” ut lite längre på vänster sida om staken än på höger sida.

Stockholm

Björn Hedberg
    Deltagare

På 2 liters nordmotor är stakarna förskutna från lager centrum då vevaxeln igenligen inte medgav den? större borrningen . Monterar du fel så blir det skit direkt

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Björn Hedberg på 2017-04-08 22:45

På 2 liters nordmotor är stakarna förskjutna från lager centrum då vevaxeln igenligen inte medgav den? större borrningen . Monterar du fel så blir det skit direkt

Jo, tack. Det hade jag på känn. Vet du om stakarna är förskjutna bakåt eller framåt från lagercentrum?

Stockholm

Igino Cazzola
    Deltagare

HINT: Ramlager 1, 3 och 5 är bredare än ramlager 2 och 4. Resten får du lista ut själv. 😉

Jag är fullständigt Räserskadad

Hans Bjurman
    Deltagare

Robert Hultman
    Deltagare

Tack för en bra hint och för en ännu bättre illustration.

I morgon är det dags att börja montera! (och använda en momentnyckel för första gången i mitt liv)

Stockholm

Vid momentdragning kan det vara värt att veta att det görs En gång. Om man tar omtag för att dubbelkolla att momentet blev rätt kan man få momentnyckeln att dra lite extra och då har du ju missat rätt moment som ju ska ha blivit vid första tillfället.

så har iaf jag blivit instruerad. 

Kul att följa ditt motorbygge för övrigt. dyka in med huvudet först i projekt är helt min stil. Kul!  

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.