Hej! Jag har lyckats få tag på en 159 2.4 Q4 från Tyskland. Bilen är i behov av service vilket jag tänkte göra själv, men jag fastnar vid vilka oljor som ska användas i fördelningslådan samt den bakre diffen. Manualen tycker att jag ska ha 75W-90 GL-5 i den bakre diffen, men det står “(3.2 JTS version)” i slutet, annars finns den bakre diffen inte nämnd. Har 2.4 Q4 samma diff bak som 3.2:an, eller omformulerat, kan jag använda 75W-90 GL-5 i diffen? Hur många liter vill diffen ha?
Fråga nummer två rör fördelningslådan; Vilken olja ska jag ha här? Den finns inte nämnd i manualen, så jag gissar på att samma olja som växellådan duger. Här har jag fått tipset att Redline MT90 är bra. Vet någon hur bökig föredelningslådan är att byta olja på, samt hur många liter som ska i?
Min sista fråga: Stämmer det att 2.4 Q4 har en F40 växellåda? Manualen säger att 3.2:an ska ha 75W-90 GL-5 olja i diffar och låda medan resten ska ha 75W-85 GL-4, och jag funderar på om 2.4:an har samma låda som 3.2:an – då ska ju GL-5 olja i.
Lagom förvirrat från min sida. Svar uppskattas enormt! Väldigt trevligt att vara en del av klubben för övrigt!