Olja till 3.0 V6 12V

Published by Thomas Espell on

Forum Teknik Olja till 3.0 V6 12V

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Thomas Espell
    Deltagare

Hej!

Jag köpte den här oljan till en 3.0 V6 12V http://www.liqui-moly.de/liquimoly/…-40_EN.pdf

Men märkte igår att oljetrycket sjönk ordentligt vid varm motor.

Blev nu orolig att det är fel olja?

Förslag på billig olja som funkar?

Såg att alfisti Racing har bra pris 839 kr på servicepaket med
      7 Lit AGIP Racing 10W/60 Motorolja,
      1 St Oljefilter 2344800.
      1 St Oljepluggspackning 10263450.

Man kanske inte kommer undan billigare?

Lars Persson
      Deltagare

Jag brukar använda den billigaste oljan 5W-40 med rätt klassificering, ungefär som den du köpt. Är den klassad så är den bra. har och har haft flera 12v som går hur bra som helst utan att det står något glamoröst oljefabrikat på dunken. Dessa motorer får ganska lågt oljetryck på tomgång när de är varma.

Håkan Andersson
        Deltagare

Äntligen en oljetråd igen….

Om Du tittar på gamla trådar så hittar Du en uppsjö av kommentarer och mer eller mindre välgrundade åsikter. För vanligt standardbruk gäller ovanstående råd. Modern helsyntet oavsett märke är OK. Jag har genom åren haft åtskilliga Busso-sexor. De har alltid uppskattat 10W/60. I något fall var t.o.m. avgasljudet förändrat vid byte till 10W60 Racing. Det låga oljetrycket vid varm motor kan skrämma vem som helst men brukar faktiskt i sig inte innebära något problem. Du hör när oljertrycket inte räcker till…… då stänger man av och kollar oljenivån…. om den är OK så gråter man en skvätt och byter till olja för gamla HD-motorcyklar single grade 50 mineral,….

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

…eller så gör man som jag och häller i Mobil1 5W-50, sover gott och glömmer bekymmer och oljetrådar.

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Björn Ågren
          Deltagare

BP visco 3000 10W/40 har funkat bra åt mig både på bana och civilt.

Thomas Espell
            Deltagare

Tackar för alla råd och tips Känner mig nu i alla fall lite mindre orolig.

Biörn Bladh
              Deltagare

Vi har kört vår 3,0:a många tusen mil oftast i högsta tempo med Swedol semisynt 10/40 och den visar inga tendenser att mattas.  

Håkan Andersson
                Deltagare

Ska en oljetråd verkligen dö så här snabbt???

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Björn Hedberg
                  Deltagare

Nej självklart ska inte en olje tråd dö så fort  Gällande olje tryck så ska trycket vara lägre på tomgång än på varv om oljan i motorn är tillräckligt varm för att det  ska vara ok att gasa hårdare då kall olja inte ger tillräckligt flöde .Med frisk motor så ska den oljan du har köpt räcka till .

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.