Oljefilterbyte 156 v6

Published by Peter Gidlund on

Forum Teknik Oljefilterbyte 156 v6

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34164
    Peter Gidlund
    Deltagare

    Hej kära vänner!

    Avlutar kvällens öl och reflekterar över dagens 156-omvårdnad i glädjens tecken, så när som på ett moment, hur i h….. byter man oljefiltret på V6:an utan att lyfta ur motorn?! Vad är yrkeshemligheten?

    Att lossa filtret går ju bra, men hur får man sedan bort det?

    Uppåt är det ju för tight mot torpedväggen, nedåt spärrar drivaxeln, till vänster blockar grenröret och till höger punktmarkerar generatorn. 

    Har letat efter tidigare trådar, googlat och läst verkstadshandböcker, men ingenstans avslöjas hemligheten till framgång.

    Detta är ju en basic-åtgärd, så nu hänger jag ut min oförmåga till allmän beskådan. Hur gör ni?

    /Peter

     

    #34165
    Peter Gidlund
    Deltagare

    Förresten, det är en 99:a, alltså generation 1.

     

    #34166
    Rickard Bergh
    Deltagare

    filtret ska neråt. det kan vara så att du har några rör till servokylningen som sitter i vägen som ska flyttas. 

    men det ska neråt och det går att ta det den vägen.. 

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #34167
    Peter Gidlund
    Deltagare

    Tack Rickard, det var det jag misstänkte!

    Lossade på rörfästet som satt närmast men tyckte inte att det var tillräckligt, kanske måste även fästvinkeln bort.

    #34168
    Sune Karlsson
    Deltagare

    Du har ju lyckats med det svåra: att få tillräckligt grepp om filteruslingen för att lossa det! På min är det sedan bara att vinkla filtret “uppåt” och låta det följa med handen ner. Visserligen 3,2 (GTA) och CF3 men har svårt att tänka mig att det skulle vara mycket annorlunda.

    Går det så går det...

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.