Oljeförbrukning 156 TS 2,0
Published by Per Liss on
- Detta ämne har 10 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 12 januari, 2014 kl. 11:34 av
Per Liss.
-
FörfattareInlägg
-
11 januari, 2014 kl. 10:16 #23430
TS 2,0-motorn i 156:an har ju rykte om sig att förbruka mer motorolja än vad man tycker är normalt. Vet någon hur oljan oftast förbrukas, d.v.s. vad orsakar den höga förbrukningen? I toppen via ventiltätningar? Via cylinderloppet/kolvringar eller någon annastans?
11 januari, 2014 kl. 12:05 #23431Hej.
den vanligaste orsaken till förbrukning är läckage. man ser så många bilar som läcker olja på ett eller annat sätt.
ventilkåpspackningar. o-ringar. oljepluggana läcker i packningen. igensatt vevhusventilation, dåliga gängor i oljepluggen går inte och spänna ordentligt.. oljesumps läckage eller den svettas ut olja i tätningen.osv..i många dagens motorer så har du tunnare kolvringar och då släpper dom igenom oljefilmen lättare som sitter på cylinderväggarna. du får ett inre läckage kan man säga men är i så liten mängd åt gången att man inte märker det synbart på avgaserna. dels så har vi katalysatorn eller partikelfiltret på diesel bilarna idag som tar upp mkt av den ev rök och oljeröken som kan bli.
så klart är det så mkt mer som kan vara orsaken. som du själv skriver.
ventiltätningar. otäta ventiler osv osv.// Rickard
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
11 januari, 2014 kl. 13:27 #23432Orsaken till att jag funderar på detta är att jag har hög förbrukning och att jag får puffar av oljerök när jag trycker till på gasen och funderar på om det är värt att göra något åt den eller om jag ska skicka den på skroten. Om det är 95% sannolikhet att det är toppen och det går att fixa med nya tätningar så är kanske beslutet lättare än om det är typiskt att det är otätt i cylinderloppen och kolvringar och/eller foder behöver bytas. Däremot har jag inget oljedropp från motorn, möjligen att det är lite olja som tar sig förbi ventilkåpspackningen.
11 januari, 2014 kl. 20:09 #23433Min har alltid förbrukat extremt lite olja.
Ninni
11 januari, 2014 kl. 21:20 #23434puffar som kommer vid trampa till på gasen tyder på otäta ringar. du får inte den effekten med otäta ventiltätningar med motorn igång.
dom tätar ändå tillräckligt men vid stoppad varm motor rinner oljan lättare igenom tätningen. typ som på gamla ford sierra.. dom rök iregel alltid mkt vid uppstart tack vare hårda tätningar..
hur hög förbrukning har du ?? hur mkt får du slå i på 100 mil tex ?
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
11 januari, 2014 kl. 22:04 #23435Jag får slå i storleksordningen 1 liter per 100 mil, kanske lite mer. Rökpuffarna en f.ö. mix av svartrök och blårök så även bränsleblandningen är inblandad i problemet på något sätt.
Hittade just en artikel i Klöverblader nr 5 2010 om någon som hade haft problem med oljeförbrukning och oljerök och bytt en backventil i vevhusventilationen, och därefter blivit kvitt problemen, men jag vet inte hur det skulle hänga ihop med rökpuffar vid gaspådrag.
11 januari, 2014 kl. 23:00 #23436Kom på lite mer fakta: Vid motorbromsning ner för långa branta backar i norska fjällen drog den i sig en hel del olja så att när jag slutligen behövde gasa kom det ett rejält rökmoln, mest med blårök.
12 januari, 2014 kl. 09:50 #23437någon back ventil kan jag inte komma ihåg att det finns på 156 motorn. din vevhus slang sitter på ventilkåpan direkt och där inne har du en oljefälla i kåpan.
låter uppenbarligen som du har en sliten motor.
för att få bukt med problemet är det nog tusan bara renovering som gäller..Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
12 januari, 2014 kl. 11:07 #23438På min 156:a läckte ventilkåpspackningen. Det gjorde att varje gång man stannade så rann det ner olja på grenrören så det luktade bränd olja i bilen. Det löste sig med ny vebtilkåpspackning och silikon.
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
12 januari, 2014 kl. 11:29 #23439Det har jag varit ute för på en gammal SAAB 99, men där var nog skruvarna för hårt dragna så det läckte mellan skruvarna.
12 januari, 2014 kl. 11:34 #23440Det är det jag befarar, att den behöver en renovering. Den har dragit mycket sedan jag köpte den vid ca 14000 mil, och nu har den gått 21500 och problemen har ökat de sista 1000 milen. Låter som för stora toleranser från början.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.