Oljefråga

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Oljefråga

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)
  • Författare

Hej

Vet att detta är ett ämna som har diskuterats tidigare.

Men vilken typ av olja har ni i era 75 3,0? Helsyntet? Delsyntet? Mineral?

mvh

Jimmie

Henrik Lindgren
    Deltagare

Helsyntet så klart. Sist körde vi i 10-60, det gjorde gott för oljetrycket.

Men du vet att du kan tända en eld här med en oljefråga. 

Kenneth Larsson
      Deltagare

Va kul, vi har nog inte haft nån oljetråd på nya forumet ännu!

Men nån ska vara först!

10W-60 Selenia Racing är det enda som tippats i min GTA V6! 

Johnny Skoog
        Deltagare

Kenneth, vart får du tag på selenia racing oljan, och vad kostar den?

Kenneth Larsson
          Deltagare

Köps på min favoplace EBAY.de – där kan du kolla in dagspriset.

Gabriel Eriksson
            Deltagare

Om du nöjer dig med Agip Racing så kan den köpas för ca 80-90 kr/litern på ebay.de med frakten inräknad.

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Kanske hamnar lite ot men varför vill vissa motorer Ha 10w60 när många moderna bilar med högre krav på oljan ska ha 5w30? T.ex min 166:a10w40 några år nyare Chryslern 2.4 bensin 5w30, 2009 Ford dieseln med psa motorn 5w30.Både fåården och Chryslern går att köra med en 5w40 olja men det rekommenderas en 5w30 olja. Varför? Vad händer om jag häller i en bra 5w30 olja i en 1999 3.0v6 bussomotor?

Björn Hedberg
              Deltagare

Svaret är : olika lager spel och kolv spel ,en busso motor har stora spel och moderna motorer har tajta lager spel och kräver tunn olja annars skär den när det är kallt ,bil tillverkarna gör vad de kan för att minska utsläpp genom minskad intern friktion helt enkelt.(en frisk busso som ej körs på bana klarar sig på 10w-40)Många mil + hård körning = stora lager spel = 10w-60 .

Kenneth Larsson
                Deltagare

Precis så är det – sorry för mitt halvsmarta inlägg innan…..

Vi har lite olika ideer om vilken olja man ska ha – supermodern olja är bäst i nya motorer då dessa är konstruerade för att ta nytta av dess fördelar.

Gamla motorer kan vanligen ej dra nytta av alla fördelar. 

Men olja är mycket tro och många har egna ideer. Men om man följer vad som står i förarhandboken så är man rätt på det. 

Inlägg av Björn Hedberg på 2014-02-07 19:47

Svaret är : olika lager spel och kolv spel ,en busso motor har stora spel och moderna motorer har tajta lager spel och kräver tunn olja annars skär den när det är kallt ,bil tillverkarna gör vad de kan för att minska utsläpp genom minskad intern friktion helt enkelt.(en frisk busso som ej körs på bana klarar sig på 10w-40)Många mil + hård körning = stora lager spel = 10w-60 .

Rekommendationen från fabriken är 20W-50 för 12-ventilmotorn har jag för mig. Varför ska man inte tro på det?

Björn Hedberg
                  Deltagare

Rekomendationen är 10w-50 alternativ 2     15w40 på gtv6 83 enl. dekal i motorrummet .På frugans 75 3,0 föreslås 10w-40 alt 15w40, inte NÅGONSTANS föreslås 20w-50 i någon alfa i nordiskt klimat  .(jag har tillgång till rek listor på jobbet )men är motorn halv slut och körs bara på sommaren så går det att bruka 20w-50 som B lösning .

Den som vill göra det enkelt för sig, sova gott på natten, slappna av, slippa skapa oljetrådar osv väljer en modern hesyntetisk motorolja från en etablerad tillverkare, med en för fordonet anpassad viskositet.
                    Själv har jag alltid kört helsyntet, Mobil 1, i samtliga hobbybilar, från min helt otrimmade Giulia 1300 via trimmade 1600 motorer, några TS o JTS upp till min Busso 3,2 L
                    Sen finns det dom som väljer helt andra strategier, men ur en strikt teknisk synvinkel blir det knappast bättre än ovan. Sammanfattningsvis så införskaffar jag en riktigt bra olja, häller i den och funderar sen inte mer på den delen av bilägandet. ;-))

Sen kommer väl nån skriva att det är dyrt, och att det finns billigare alternativ. Så är det säkert. Den debatten tar aldrig slut. Det finns alltid nåt som är billigare…

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Björn Ek
                    Deltagare

Äntligen oljetråd! 

Det finns många sätt att köpa kvalitetsolja för runt 100kr/l, för mig betyder det att jag inte kommer ta reda på om det skulle kunna gå att komma undan ännu billigare. Eftersom jag kör mina bilar hårt på sommaren med en hel del bana gillar jag om det står 50 eller 60 på högra sidan om snestrecket. 

I övrigt tycker jag det finns skäl att lyssna på Classe… 

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Igino Cazzola
                      Deltagare

STOPP!!! Det här är en oljetråd! Då kan ni för f-n inte vara överens! SKÄRPNING!!! 

Jag är fullständigt Räserskadad

Dan-Erik Hansson
                        Deltagare

Har idag besökt Stockholms södra förorter och inhandlat kvalitetsolja avsedd för Beemve och Alfa Romeo för 99.25 litern. Det gick bra i räserbilen 2013 så det funkar säkert i år också. 10W 60 helsyntet alltså. Denna typ av olja kommer med stor sannolikhet även att hällas i 2.0JTS och Busso 3.2 när det blir dags. Orkar inte hålla reda på olika oljor till de olika bilarna, det är nog med junk i garaget iaf.

/Danne

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 41 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.