Oljekonsumtion 1750 tbi (alfa 159)
Published by Robert Söderholm on
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 20 november, 2023 kl. 15:28 av
Jimmy Jönsson.
-
FörfattareInlägg
-
10 januari, 2023 kl. 09:25 #64402
Hej,
Skrev nyss ett inlägg om min bil i den stora m32 tråden men hittade inget om 1750 motorn och oljekonsumtion.
Körde ner från Sverige till Milano i helgen (200 mil) och märkte då att den konsumerade alarmerande mängder olja. Fick hälla i 1 liter var 50 mil. Det ligger ingen olja under bilen och oljenivån sjunker inte när bilen är avstängd. Köpte nyss bilen efter att den stått stilla i 1 år så dessa 200 mil under 3 dagar blev jungfrufärden men i oktober blev den servad med ny kamrem och ny olja + filter. Den gamla ägaren som också äger en auktoriserad verskad i Karlstad sa att han inte haft detta problem när han använde bilen i 2021 och tyckte jag skulle hälla i “liqui moly oil additive”. Någon som har erfarenhet av detta?
Som sagt så ser jag ingenting konstigt under huven och jag tycker inte att det ryker blått eller överdrivet mycket vitt heller. Har ni några aningar om vad det kan vara som spökar?
Som jag skrev i början har jag ett problem med växellådan också så nu står jag i valet och kvalet om i vilken ände jag ska börja.. Laga växellådan och sen börja oroa mig för denna oljegrejen eller vice versa?
11 januari, 2023 kl. 17:52 #64427Hej,
En liten uppdatering för framtida läsare:
Fått svar från en mekaniker i Milano nu att det är turbon som är körd. Han tyckte jag skulle hitta delar själv och sedan låta honom sätta på delarna för att hålla nere priset.
Han kunde göra arbetet för 340 euro ink moms och jag har hittat en turbo på ebay där man skickar tillbaka den gamla för 340 euro. Sedan byta ut slangen utan isolering (55258147) för 90 euro.
Hoppas på att kunna lösa kalaset för runt 800 euro.
Några synpunkter eller tips från er som gått igenom detta?
20 november, 2023 kl. 15:28 #67430Hej!
Jag har ett snarlikt fel. Bilen, 159 SW 1750 TBi 2011, drar mycket olja i synnerhet på längre körningar då turbon sannolikt arbetar mer. För när jag kör kortare landsvägsturer (< 50km) och i vår lilla tätort lyckas jag, medvetet hålla varvtalet så att turbon inte arbetar mer än nödvändigt kortare moment. Resultatet är att då drar inte bilen olja. Senaste turen, 2x 30 mil, drog den 3 liter olja. Dessutom har jag problem med den elektroniska visningen av oljenivån, för den kan visa att det är olja i motorn fastän oljestickan visar att det är under miniminivån. Samma oljenivå kan variera från två staplar under max till max nivå fram och tillbaka.
Det kommer ibland blårök när bilen startas, men inte alltid. Olja luktar det däremot alltid av avgaserna. Oljekonsumtionen var lägre med tunnare olja än rekommenderad, 5/30 istället för 5/40.
ag är osäker om det är turbon eller vevhuspackningarna eller båda som är slut, även om det pekar på turbon.
Är det någon som vet hur “symtomen ser ut” för läckande vevhuspackningar?
Hälsningar
Jimmy
JimmyJ
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.