oljeläckande Spider 115 -83

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik oljeläckande Spider 115 -83

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare

Hej nu börjar man fundera lite på att ta fram Alfan till våren. Och så kom jag då ihåg det tråkiga……..Oljeläckage motor.
    Jag har en Spider 2,0 -83:a. Fruktansvärt svårt att kunna lokalisera var det läcker. Tvättade noga förra året flera gånger. Startar och får gå på tomgång. Har tillgång till billyft men verkar inte läcka på tomgång eller om man står och gasar med stillastående bil. MEN när man sedan börjar köra med den och snabbt upp på lyften….ganska blött och omöjligt se var det startat läcka.

Är inte ventilkåpspackning eller där uppe (redan bytt) Verkar nog vara topp packningen men supersvårt. Tror det är värst på höger sida typ på mitten men även lite på höger i bakkant. Verkar inte vara: vid bensinpump, fördelare, Oljetryckskontakt eller inte vevaxeltätningarna. 

Möjligenn någon som har liknande erfarenhet och tipps var det “brukar” vara? 

T Grahn

Anders Hellberg
    Deltagare

Två tips från en som jagat läcker oxå:

Fördelaren, finns oringen som skall täta mot blocket?

Bensinpumpem det är två packningar en på var sida om bakeliten, kolla även om bakeliten är hel

Lycka till !

Igino Cazzola
    Deltagare

Röret till oljestickan kan läcka (i nedre änden).

Jag är fullständigt Räserskadad

Standardfel på Nordmotorer… då de gått ca 10 000mil.
    I toppackningen sitter det små O-ringar. Med åren blir det hårda och spröda.
    Då brukar oljan börja svettas ut och läckaget blir säkert bara större & större.
    På den tiden jag körde Nord-bilar fanns det speciella oringar i Viton gummi som skulle hålla bättre. Såldes av Exotron, som nog inte finns numera.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Inlägg av Christer Andersson på 2017-03-09 15:11

Standardfel på Nordmotorer… då de gått ca 10 000mil.

I toppackningen sitter det små O-ringar. Med åren blir det hårda och spröda.

Då brukar oljan börja svettas ut och läckaget blir säkert bara större & större.

På den tiden jag körde Nord-bilar fanns det speciella oringar i Viton gummi som skulle hålla bättre. Såldes av Exotron, som nog inte finns numera.

Jag tror du är på rätt spår. Har som sagt kollat fördelare och bensinpumpens infästning. Ska kolla oljestickan men låter nog tyvärr som de där oringarna vid toppackningen……… Är väl inte så där enormt stort jobb att lyfta topp på en sådan här? Kamkedjan: lossar man dreven? Brukar man behöva plana toppen? Ingen olja i vattnet eller vatten i oljan försvinner inte en droppe vatten nu på två års körning men läcker mera och mera olja och som sagt värre vid lite hårdare körning. Den har rullat 13000 mil

http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/3944/Default.aspx
    Kamkedjan delar du enl. tråden här.
    Brukar vara rätt så enkelt att demontera toppen men jag har läst om någon som satt som “berget” 🙂
    Något som de flesta missar är att det sitter 2st M8 “underifrån” i framkant på motorn.
    Plana toppen? Lite osäker på detta men är den inte överhettad och krökt ska det inte behövas, men vissa har det kanske som rutin när de river…

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Jodå det bör vara mellan block och topp det har läckt. Bara hoppas. En liten fundering nu bara på detta jobb. Hur får man ventiltätningarna att fastna?? Ska man limma dem på något vis? Känns som de kommer att lossna direkt efter start? Knappt de sitter kvar nu. Det gamla satt väldigt löst också men de var ju faktiskt kvar. Någon som vet något om detta?

Grahnen

Kenneth Larsson
    Deltagare

menar du tätningarna för ventilstyrningarna?? Dom behöver du väl inte bry dig om om du bara vill byta topplockspackning?

Är du säker på att det läcker där ?

Tänker att det är smart att även byta desssa tätningar när ändå toppen är borta och så har jag passat på att fräsa ventilsätena (har utrustning för detta på jobbet) och slipa in ventilerna med pasta. Sätena för avgasventilernaa var ganska risiga. Bilen har rykt en del blått har jag sett så det är nog läga byta dessa tätningar men som sagt de vill inte “fastna” på styrningarna. Verkar som det måste vara helt fritt från olja annars åker de bort?? Eller måste man limma dom på något sätt??

Ja då var det dags att kolla/justera ventilspelen men var går gränserna/toleranserna på spelen? Jag har sett 0,5 insug och 0,55 för avgas men det står inget +- . Brukar ju få skilja ganska mycket på denna “ventilkonstruktion”. Typ 0,5 +- 0,1  (Alltså i så fall 0,4-0,6 mm??) Någon som vet? Är alltså en Spider 115 -83 2,0   

Igino Cazzola
    Deltagare

Jag brukar ställa 0,25 in, 0,40 ut.

Jag är fullständigt Räserskadad

Lars Erlandsson
    Deltagare

I min bok , Brooklands Books, står

inlet 0,475 to 0,500

exhaust 0,524 to 0,550

Lars iM

Inlägg av Igino Cazzola på 2017-04-03 20:44

Jag brukar ställa 0,25 in, 0,40 ut.

tack spelen var runt 0,35 nu. Man bör nog starta upp den innan man ger sig på att justera nu när man slipat in och så. Så sätena och ventiltallrikarna “knackar” in sig med  varandra kanske.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.