Oljeplugg 156 JTS -03

Published by Jan Stjernestam on

Forum Teknik Oljeplugg 156 JTS -03

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24684
    Jan Stjernestam
    Deltagare

    Hej!

    Jag bytte olja på den nyligen inköpta JTS maskinen igår, och då jag kom under bilen upptäcks att runt pluggen är det kletat nåt gummiliknande typ kanske tänkt som tätande. Nå, bort med pluggen och ur med oljan, inget konstigt med det. Men, det saknas  den lilla kopparbrickan, ska det vara så på den maskinen, eller bör jag skaffa en sådan och göra om jobbet?

    #24685
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    Är gängorna hela? Ibland blir det ju lite diskussioner här om sönderdragna gängor i oljesumpen vilket inte är så kul.

    De flesta oljepluggar jag kommit i kontakt med har en mjuk kopparbricka vars jobb är att just vara mjuk och forma sig när den monteras och sedan täta. Koniska pluggar och koniska gängor funkar inta bricka – men jag har aldrig sett det på nån oljeplugg. Jag har dock bara 2,0 TS 16V motorn – ingen JTS men kan ju inte tro dom ändrat nåt sånt?

    #24686
    Crister Borg
    Deltagare

    Det ska va kopparbricka på JTSen också! Jag har haft en och där ”försvann” brickan när jag bytte olja. Tänkte inte på att den fattades och drog tillbaka pluggen, som då gick misstänkt lätt… Gängpajj i tråget.  Jag hade turen att kunna limma min plugg och bytte sedan olja genom oljestickshålet.

    elCrillo Kalmar

    #24687
    Jan Stjernestam
    Deltagare

    Vilket suveränt forum! Tack för svaren!!
    Gängorna är hela, och jag drog åt så mycket jag vågade, men det kändes som sagt inte helt rätt att göra jobbet utan brickan. Så försöker få tag i en sådan och börjar om…
    Ciao! J

    #24688
    Crister Borg
    Deltagare

    Är det tätt så kan du ju vänta tills nästa byte. Synd att hälla ut den nya oljan om allt är ok.

    elCrillo Kalmar

    #24689
    Jan Stjernestam
    Deltagare

    Brickan på plats! Gjorde snabbmanöver, ur med pluggen, på med tummen, dottern hänger på brickan på pluggen, bort med tummen och i med pluggen snabbt som blixten. Losade nog max 1-1,5 dl olja i manövern, men aningen kladdigt blev det ju förstås… 😉

    Salute!
    /J

    #24690
    Peter Andersson
    Deltagare

    Någon som vet åtdragningsmoment för oljepluggen på JTS:en?

    #24691
    Henrik Ahnfeldt
    Deltagare

    Det går även utmärkt att återanvända kopparpackningar om man glödgar dem innan montering.

    (((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

    #24692
    Ottar Malm
    Deltagare

    Alfas egen oljepluggspackning till 156 har gummiinlägg, antagligen rester av det som Jan hittade runt avtappningshålet. Hos alfaworkshop kan man köpa båda varianterna. 

    #24693
    Peter Andersson
    Deltagare

    Köpte ett gäng nya packningar, de med gummi inlägg. Ingen som vet korrekt åtdragningsmoment?

    #24694
    Igino Cazzola
    Deltagare

    Inlägg av Peter Andersson på 2017-08-14 15:37

    …Ingen som vet korrekt åtdragningsmoment 

    Är det en fråga eller ett påstående?

    Jag är fullständigt Räserskadad

    #24695
    Peter Andersson
    Deltagare

    Fråga?

    #24696
    Bo M. Hasselblad
    Deltagare

    Och svaret på frågan är: 20 ±2 Nm, dvs 18 – 22 Nm

    Detta enligt både eLearn och AutoData.

    Bo M. Hasselblad

    #24697
    Thomas Karlsson
    Deltagare

    Låter lite. Inte konstigt att gängorna brukar vara sönderdragna….

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available

    #24698
    Peter Andersson
    Deltagare

    Tack för svar! ?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.