Oljeplugg 156 JTS -03
Published by Jan Stjernestam on
- Detta ämne har 14 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 16 augusti, 2017 kl. 22:45 av Peter Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
6 april, 2014 kl. 09:17 #24684
Hej!
Jag bytte olja på den nyligen inköpta JTS maskinen igår, och då jag kom under bilen upptäcks att runt pluggen är det kletat nåt gummiliknande typ kanske tänkt som tätande. Nå, bort med pluggen och ur med oljan, inget konstigt med det. Men, det saknas den lilla kopparbrickan, ska det vara så på den maskinen, eller bör jag skaffa en sådan och göra om jobbet?
6 april, 2014 kl. 09:21 #24685Är gängorna hela? Ibland blir det ju lite diskussioner här om sönderdragna gängor i oljesumpen vilket inte är så kul.
De flesta oljepluggar jag kommit i kontakt med har en mjuk kopparbricka vars jobb är att just vara mjuk och forma sig när den monteras och sedan täta. Koniska pluggar och koniska gängor funkar inta bricka – men jag har aldrig sett det på nån oljeplugg. Jag har dock bara 2,0 TS 16V motorn – ingen JTS men kan ju inte tro dom ändrat nåt sånt?
6 april, 2014 kl. 10:13 #24686Det ska va kopparbricka på JTSen också! Jag har haft en och där “försvann” brickan när jag bytte olja. Tänkte inte på att den fattades och drog tillbaka pluggen, som då gick misstänkt lätt… Gängpajj i tråget. Jag hade turen att kunna limma min plugg och bytte sedan olja genom oljestickshålet.
elCrillo Kalmar
6 april, 2014 kl. 11:00 #24687Vilket suveränt forum! Tack för svaren!!
Gängorna är hela, och jag drog åt så mycket jag vågade, men det kändes som sagt inte helt rätt att göra jobbet utan brickan. Så försöker få tag i en sådan och börjar om…
Ciao! J6 april, 2014 kl. 11:38 #24688Är det tätt så kan du ju vänta tills nästa byte. Synd att hälla ut den nya oljan om allt är ok.
elCrillo Kalmar
8 april, 2014 kl. 06:44 #24689Brickan på plats! Gjorde snabbmanöver, ur med pluggen, på med tummen, dottern hänger på brickan på pluggen, bort med tummen och i med pluggen snabbt som blixten. Losade nog max 1-1,5 dl olja i manövern, men aningen kladdigt blev det ju förstås… 😉
Salute!
/J8 augusti, 2017 kl. 00:40 #24690Någon som vet åtdragningsmoment för oljepluggen på JTS:en?
8 augusti, 2017 kl. 00:58 #24691Det går även utmärkt att återanvända kopparpackningar om man glödgar dem innan montering.
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
8 augusti, 2017 kl. 21:17 #24692Alfas egen oljepluggspackning till 156 har gummiinlägg, antagligen rester av det som Jan hittade runt avtappningshålet. Hos alfaworkshop kan man köpa båda varianterna.
14 augusti, 2017 kl. 15:37 #24693Köpte ett gäng nya packningar, de med gummi inlägg. Ingen som vet korrekt åtdragningsmoment?
14 augusti, 2017 kl. 21:47 #24694Inlägg av Peter Andersson på 2017-08-14 15:37
…Ingen som vet korrekt åtdragningsmoment
Är det en fråga eller ett påstående?
Jag är fullständigt Räserskadad
15 augusti, 2017 kl. 22:22 #24695Fråga?
16 augusti, 2017 kl. 12:44 #24696Och svaret på frågan är: 20 ±2 Nm, dvs 18 – 22 Nm
Detta enligt både eLearn och AutoData.
Bo M. Hasselblad
16 augusti, 2017 kl. 13:14 #24697Låter lite. Inte konstigt att gängorna brukar vara sönderdragna….
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available
16 augusti, 2017 kl. 22:45 #24698Tack för svar! ?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.