Oljetips
Published by Thomas Bodén on
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 19 maj, 2015 kl. 09:51 av Håkan Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
16 maj, 2015 kl. 09:02 #28743
Jag såg att min hovleverantör av olja har ett helt OK pris på 10W60-olja.
Inte italiensk men Shell Helix 10W60 är inte helt fel heller… http://www.levoil.de/epages/62903875.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/62903875/Products/38456
Snabb leverans och enhetsfrakt upp till 25 liter för €25
156 GTA Sportwagon
17 maj, 2015 kl. 12:30 #28744Japp, en av dem jag har också köpt från. Hel nöjd.
På eBay hittar man flera med bra priser på Shell Helix Ultra 10w-60, det finns andra märken också men Shell har bra egenskaper för kallstart vad jag har förstått. Det jag har märkt eller inbillar kanske mig är att det förbrukas lite mer än när jag körde Agip 10w60 racing.
Sist köpte jag Shell 10w60 och Mobil 0w40 till fruns Punto från en tysk leverantör direkt (kanske samma som finns på eBay med ett annat namn) och priset var några euro billigare. Bra leveranstid och betalning via PyPal. http://www.motoroel100.de/
Alberto
17 maj, 2015 kl. 13:16 #28745Har en liten fundering innan nästa oljebyte. Rekommendationen för V6 är 10W40. På vilket sätt skiljer sig 10W60? De flesta har något med racing i namnet på den senare, har jag något att vinna som sällan gasar på extremt med 10W60 istället för 10W40?
17 maj, 2015 kl. 15:48 #28746Oljetrådar är det roligaste som finns…
En god anledning att använda en av 10W60 Racing oljorna är att de är avsedda för högpresterande motorer och att man slipper ifrån de lägre kvaliteter som kan finnas bland standardoljorna. För normalbilen ingen vinst alls – för Busso 6:an kan det tillsammans med täta oljebyten vara skillnaden mellan liv och död
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
17 maj, 2015 kl. 23:58 #28747Jag kan inte mycket om motorolja men det jag har läst bl a på en del italienska alfisti forum är att JTS motorer tenderar att bli riktigt varma p g a just insprutningssystemet och en vanlig 5w-40 olja inte räcker till.
Kanske ett större problem i vanligare klimat än det svenska (sex månader vit vinter och sex månader grön vinter som en svensk fd kollega till mig sa när jag hade nyss flyttat hit)
Alberto
18 maj, 2015 kl. 19:58 #28748Ja enligt manualen så ska JTS maskinen inte ha något annat än 10W60.
19 maj, 2015 kl. 09:51 #28749Det är lätt att glömma att JTS är en ganska hårt trimmad direktinsprutad motor även om Alfa lyckats gömma en del av potentialen genom det motorstyrningsprogram man valt. Finns alltså anledning att använda bra kamremmar, byta i tid och regelbundet byta vattenpump och spännare på just denna modell.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.