Få fixar detta idag i Sverige, men JIGE AB i Leksand kan nog.
Men börja med att riva ner instrumenten! Det är lätt. Hade du en “nyare” GTJ så har den tryckämtaren ner i varvräknaren. 1 skruv till höger och en till vänster. Sen är det 2 bussningar med alla kopplingar och en separt liten jordsladd baki instrumengruppen. När du har instrumentgruppen i handen sitter en radda med småskruvar på baksidan. Du inser nog vilka som skall lossas för att ta ut instrumenten ur själva “boetten” eller chassiet eller vad man skall kalla det för. (De har gemensamt kretskort. Det som brukar hända med åren är att plastglasen på instrumenten lossnar lite (limmade). Det som då inträffar är att de sedand ligge och bromsar visarna (eller ofta metalldelen framför) mekaniskt. Det kan drabba både soppa, oljetryck och temp etc. Du ser inte alltid detta “utifrån”.
Ofta finns faktiskt en historia med en period av seg hastighetsmätare. Av någon anledning brukar dett leda till att föraren börjar knacka på glaset så den går igång.(Egentligen är det dock oftast vajerproblem.) Detta beteende kan ofta “stimulera” platsglasen till att lossna.
Faktum är att detta enkla fel kan missas även av JIGE, men det har nog att göra med att han plockar ner instrumenten för att kalibrera dem och kolla dem så att de fungerar, sen sätter han ihop det hela och när du får det är probelmet kvar!
Bruno Ba



rbieri