Oljetryck nordmotor – värde?

Published by Göran Brandt on

Forum Teknik Oljetryck nordmotor – värde?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Göran Brandt
    Deltagare

Undrar vad ett normalt oljetrycksvärde är på en 2-liters nordmotor 77:a. Vad har ni på mätaren?

Björn Ek
      Deltagare

Det finns både Veglia Borletti och Jaeger-instrument och de har olika givare. Om man kastar om dem verkar det kunna bli lite olika. På min alfetta har mätaren alltid visat runt 2. På andra kan mätaren visa upp till 4.

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Kenneth Larsson
        Deltagare

Min erfarenhet är att detta är mera en sorts mätare för att det ska finnas en nål som visar något på instrumentpanelen. Sedan finns det en oljetryckslampa som tänds – det är mera på allvar.

Min bil har visat en hel del olika genom åren, har bytt givare och instrument och just nu med den motorn jag har nu så står nålen rakt upp när motorn är varm och vid normal körning – den backar av en del på tomgång.

Vad har du för värde på din mätare ?

Göran Brandt
          Deltagare

Jag har strax över 40 på min mätare som är graderad 0-80

Göran Brandt
            Deltagare

Då har vi nog inte samma mätare. Min visar 0-80.

Kenneth Larsson
              Deltagare

0-80 är det Björn har med. 8= 8 Kp/ cm2 är ungefär 8 bar.

4 är ju mitt emmellan…..På min nyrenoverade Bertone med 10W-50 Mobil1 olja har jag ungefär 7 på tomgång när den är kall. sjunker till kanske 5 när den är varm( det är 80 grader på min kylvattentempmätare och efter en 20 min körning då det är ju 7 liter motorolja på en Bertone).

Mobil1 5W-50 har du i motorn om vi ska va noga Kenneth.

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Kenneth Larsson
                Deltagare

Inlägg av Claes-Peter Lindner på 2014-03-19 22:19

Mobil1 5W-50 har du i motorn om vi ska va noga Kenneth.

Ja ja ja, det viktigaste är väl att det är Mobil1 ! Ingen fake oil !

Björn Hedberg
                  Deltagare

Med kall motor har man runt 6-7 kilo på tomgång och även på ca 4000 giri .Med varm motor har man ca 2 kilo + – 0,5 på tomgång och ca 4,5 kilo vid 4000 giri .SKULLE olje trycket INTE öka med varvet med varm motor så är det problem ,typ paj lager .

Göran Brandt
                    Deltagare

Tackar för svaren. Då vet jag ungefär vad det ska ligga på.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.