Oljud koppling AR 159 2,4 JTDM

Published by Björn Sjöström on

Forum Teknik Oljud koppling AR 159 2,4 JTDM

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare

Hej,

Jag har en 159a 2,4 JTDM som gått drygt 12000 mil som jag är mycket nöjd med.

Nu har jag dock fått ett missljud i kopplingen där min första tanke var urtrampningslagret men det är lite skumt då det bara låter just när man engagerar kopplingen och de cirka 2 första centimetrarna neråt, trampar man ner kopplingen vidare blir det tyst. Det är heller inte ett malande lagerljud utan låter mycket värre, som en cementblandare nästan. Borde inte urtrampningslagret låta hela tiden man har kopplingspedalen nertryckt oavsett hur mycket? Kan det ändå vara lagret och vad kan det i så fall kosta att få det bytt? Måste man lyfta ur motorn som man behöver göra för att byta kamrem (dyrt)

Tacksam för förslag

Björn S

Björne

Björn Hedberg
    Deltagare

Dual mass flywheel , dubbelmassesvänghjul 

Men varför låter det bara när man tryckt ner kopplingspedalen en liten bit inte bär den är helt uppsläppt eller helt nertryckt?

Om det nu är dubbelmass svänghjulet, vågar man överhuvudtaget köra bilen? Vad kostar en sådan reparation?

Björne

Björn Hedberg
    Deltagare

Borde låta lite när som men med din beskrivning lär man få demontera växellådan  och  börja med att kontrollera koppling/svänghjul

Hej

Blir nog till att göra så, låta någon verkstad plocka ner lådan och kolla vad som är fel, nåt är det och det kan ju vara urtrampningslagret även om det inte låter riktigt som jag förväntar mig. Sen har jag upprepat min fråga om man måste plocka ur motorn, då det är så trångt i motorutrymmet att man måste göra det om man ska byta kamrem. Det är för att om det är så ska jag byta kamremmen samtidigt, är det inte så får det bli senare.

Tack för era svar så länge, vi får se vad det hamnar, jag lär meddela vad det var som hjälp till andra Alfisti.

Det är i alla fall en underbar bil att köra!

Med vänlig hälsning

Björn 

Björne

Har du Q4? För annars ska man inte behöva lyfta ur motorn för att byta kamremmen. 

/Göran

Alfa Romeo 159 Ti 24 JTDM & Alfa Romeo Brera 3.2 V6 Q4

Hej, 

Nej det är en vanlig 2 WD, ingen QV.

Så vitt jag vet är det Alfa själva som påstår det även om jag hört att det finns firmor som klara av det på något vis, måste ha spindelarmar som är ledade på flera ställen . Det är ju trångt med 2,4 liters Dieseln.

Jag har dock inte hört någon som gör det här i mellan Norrland i alla fall. En fd. Alfaverkstad i Ö-vik skulle ha betalt för 10 tim då de måste lyfta motorn. Det var vad de sa i alla fall.

Hälsningar

Björn

Björne

Håkan Petersson
    Deltagare

Finns en beskrivning på hur man gör det utan att lyfta motorn. Bytade på min, tror det tog 6 timmar.

Thomas Sjölin
    Deltagare

Finns det plats för att få ur och in löphjul, spännare och vattenpump så går det skruva på plats. Kan tänka mig att det är trångt dock, de femcylindriga motorerna är lite större än fyrorna. Skulle dock kunna avgöra på bara några sekunder om jag kunde titta hur det ser ut om jag skulle fixa det på plats eller inte.

Hej och tack för svar,

@ Håkan: Tyvärr är jag inte hjälpt av någon instruktion, då jag inte har någon plats att göra det själv, vore dock intressant att se den för man kanske kunde övertyga någon mek att följa den.

@ Thomas Hade varit kalas att att kunna visa dig den men som jag skrev tidigare så bor jag i mellannorrland och det blir lite långt att åka. Det jag har hört dock så är det just de femcylindriga dieslarna som ställer till det, motorutrymmet är inte riktigt gjort för dessa. Det är trångt minst sagt.

Först av allt måste jag hitta någon som kan ta ner växellådan och se vad som är fel med kopplingen, det kanske går utan att plocka ur motorn. Då byter jag lamellen på samma gång även om den inte slirar ett dugg.

.//Björn

Björne

Thomas Sjölin
    Deltagare

Nej, trodde inte du skulle komma förbi heller, var lite allmänt menat. Har kollat lite på nätet efter bilder men hittar ingen som visar hur det ser ut med just den motorn så kan inte avgöra på det sättet heller.

Men, har läst lite engelska forum och där låter det som det ska gå byta kamrem och vattenpump utan att lyfta ur motorn och att det finns de som gör det på 3 timmar. Har sett någon video också men det framgår inte om det är 2.4 eller 1.9 och då 1.9 är 4-cylindrig så är den nog en aning kortare.

Göran Eriksson
    Deltagare

Hej Björn!

När det gäller kamremmen så byter min verkstad den med motorn på plats. Kommentaren var “det går, men det är trångt”.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.