Om Alfa var elektriska!

Published by Ola Eriksson on

Forum Allmänt Om Alfa var elektriska!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #58649
    Ola Eriksson
    Deltagare

    I nästan 30 år har jag kört Alfa till vardags. Sedan några veckor har vi köpt en el-bil, en BMW i3. Den kommer ersätta min Giulietta.

    BMW:n är en mycket kompetent bil, trevlig att köra med en väldigt bra vägkänsla och en känsla i styrningen som lätt slår Giuliettan.

    Trevligt är det också med den synliga kolfibern när man öppnar dörren.

    Synd, så synd, att den inte är en Alfa Romeo. Hoppas Alfa har något stort på gång. Just nu känns det som att man inte ligger rätt i tiden.

    Tur att GTV6:an finns kvar i garaget, när abstinensen efter ALFA BLIR FÖR STOR.

     

    Ola Eriksson

    erve

    #58879

    Jätte miss av FIAT, jag har kört Tesla model 3 LR ett par veckor nu och den är responsivare än allt jag ägt. Nu var det länge sendan jag körde GTV6an men det är otroligt enkelt att jobba med bilen i alla situationer. Ingen lucka behöver tvekas över ifall man kommer hinna med. Sikten fram en fantastisk. Ljud och allmän komfort är ypperlig och stolarna är fasta och mjuka samtidigt.

    #58888
    Roland Ekström
    Deltagare

    Att som petrolhead förlika sig med elbilar är svårt, har provar men betraktar dem som hen bilar.Det innebär bleka, tråkiga och könlösa. Jag räknade på hur länge jag kunde köra mina Alfor innan jag kommer upp i den miljöbelastning och pengar tillverkning och inköp av en elbil innebär. Jag kan köra 22 000 mil innan jag kommer upp i den miljöbelastning och pengar det innebär.

    Batterierna går ner 3-4 % per år, fortare vid varmare klimat, det innebär att efter 10 år har batterierna bara 50 % kvar, hur lätt är det att sälja den då när batteribyte kostar flera hundra tusen. Särskilt då i Norrland, tveksamt om man tar sig till livsmedelsbutiken när det kryper under 20 minus.

    Vi har inte kapacitet att ta emot skrotade elbilar eftersom skrotarna har svårt att lämna batterierna då det inte är många som tar emot dem idag.

    Vi har inte heller kapacitet i elnätet för fler elbilar idag.

    Ska du utforska Sverige måste du lämna europavägarna och ta småvägar, hur är det med laddningstationerna ute i bushen?

    Då säger många att de är snabba med bra accerlation, jag kan utmana vem som helst Skåne Stockholm ToR om någon vill ställa upp.

    Det är bara ett gigantiskt experiment där de som går på det är försökskaniner och vi sponsrar det hela med upp till 70 000 kr av skattepengar per bil.

    Det är vi som vårdar våra förbränningsmotor bilar som är mycket mer miljövänliga som sparar pengar än de som kör elbil.

    Nä forska mer på alternativa drivmedel till våra förbränningsmotorer så behöver vi inte skrota en väldigt stor bilpark.

    Enda försvar jag kan se gälland elbilar är små bilar som körs i innerstaden i större städer.

    Vänligen men bestämt

    Rolle på Österlen

    I garaget just nu (maskinhall, loge m.m.):
    2 st. 159 SW 3,2 Q4 2007, 2008 bägge optimerade
    164 Super -94 V6 Busso
    Chrysler Saratoga 2 d HT1958 original 7 800 mil sedan ny
    Rambler Ambassador Cross Country 990 1965 California bil
    1 st. Volvo V90 1998
    Jeep Grand Cherokee 1995, vinterbil
    Jeep Cherokee XJ 1992 Fruns vinterbil
    Volvo BM LM 840
    Volvo BM 430

    #59124
    Klas Hedberg
    Deltagare

    I 20 år har jag kört Alfa till vardags. Om en månad blir det diesel-laddhybrid, Merca 300 de kombi. Den kommer ersätta min 159 SW.

    Blev ingen elbil, med långkörning i övre Norrland vintertid och behov att dra släp så går det inte att ha en I-pace. Med en Diesel hybrid kan jag köra korta körningar på el, har kraften från både el och diesel när jag behöver och ladda batteriet vid inbromsning. Kört snålt med diesel på långkörning med 30-50%  förnybart.

    Stelvio finns ju en massa snygga färger och klädslar, men SUV är inte min grej, stor, klumpig, tung med hög sitt position och bara rena fossil drivlinor (inte ens mildhybrid!) så blir den ju jäkligt Malus dyr både för mig som tjänstebilsåkare och för firman. Hade det funnits en Giulia SW så kanske ändå….. men den finns ju inte.

    Just nu känns det som att man inte ligger rätt i tiden. Hur skulle det gå för Volvo just nu om man bara hade S60 och XC60 med bara fossildrivlinor?

    Tur att min 916 spider med bussosexan finns kvar i garaget, när abstinensen efter ALFA BLIR FÖR STOR.

    #59387

    Rolle

    Måste påpeka att du har en hel del fel i siffror.

    Batteriet slit primärt av nyttjande, inte ålder. En Tesla går minst 15år (snitt statistik) innan batteriet är på 80% original kapacitet.

    Malmö-Stockholm ToR förutsatt att man stannar länge nog att ladda i Stockholm tar nog marginellt längre i en LÄMPLIG elbil än en förbränningsbil OM man kör rimligt lagligt. Förbränningsbilen vinner dock nästan alltid i topphastighet.

    Norrland är som du säger ingen plats att bara äga elbil om man inte håller sig i stan. Men ute på landet i resten av svea är inget problem. Man har så mycket range att det kvittar.

    Du får gärna publicera dina beräkningar.

    #59800

    Hej

    Frågorna är intressanta och såklart måste Alfa hänga med på eltåget för att överleva, borde ske snart. Jag hade köpt en elbil (tjänstebil) alla dagarna i veckan om jag bilpendlat till jobbet. Trenden är att världen måste minska på utsläppen och politikerna hakar på och gör det jobbigare för fossildrivna bilar så det är bara att gilla läget även om man kan fundera på om det är bättre för klimatet att köpa ny elbil jämfört med att reparera en äldre bensinare.

    Jag tycker elbilar och ellastbilar är utmärkta framsteg, bra komplement till bilar med äldre motorkonstruktioner men de kommer inte rädda planeten, naturligtvis behöver man göra fler saker. Jag kommer aldrig älska en elbil, jag har kört en Tesla 3 och visst är accelerationen fantastisk och funktionerna verkar vid första körningen vara helt i sin ordning. Men jag trivs inte, flera av mina kvinnliga kollegor kallar den för en gubbil, och jag förstår dem, det sitter nästan alltid en gubbe bakom ratten på dessa bilar vilket sannolikt har förklaringar. Designen utifrån och inredningen väcker inga känslor hos mig och det gör få elbilar, och varför man gjort BMW i3 så ful är en gåta.

    Livslängden för elbilarna är naturligtvis en viktig komponent, hur länge håller batteri och elektronik innan det är för dyrt för reparation/byte? Förstod inte Mattias resonemang kring snittstatistik på 15 år för Tesla, finns det någon Tesla som är så gammal? De äldsta på blocket är 8 år  och på mobile.de 11 år. Dessutom extremt få.

    / Hans

    Alfa Romeo och Maserati från 60-, 70-, 90- och 00-talet

    #59803
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Att våra bilar måste få energi någon annanstans från än bensin och diesel är inga diskussioner. Jag tror dock inte att el är framtiden, inte som det ser ut idag med den elproduktion som finns. Ska alla fordon bytas ut till eldrift skapar det enorma problem med elförsörjningen och elpriserna kommer skjuta i höjden. Det är orimligt tro att allt detta ska kunna försörjas av vind- och solkraft. För att kompensera nedläggning av kärnkraftverk och det ökande behovet så bränns idag kol och olja, där blir alltså miljövinsten tämligen liten med alla eldrivna bilar. Hur det kommer se ut i framtiden är ju svårt att sia om men i dagsläget ser jag inte elbilen som någon säker framtid såvida inte det kommer ett stort genombrott inom fusionforskningen. Utan den blir det svårt.

    För egen del är det inte ens möjligt för mig att skaffa elbil idag. Det finns ingenstans jag kan ladda den i närheten av där jag bor, jag har inte ens en egen parkeringsplats utan är tvungen parkera på gatan utanför.

    Bränslecellerna ser mer lovande ut. Idag står den tekniken lite och stampar och behöver ett större genombrott, framförallt att den blir tillgänglig för alla.

    #59804
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Livslängden för elbilarna är naturligtvis en viktig komponent, hur länge håller batteri och elektronik innan det är för dyrt för reparation/byte? Förstod inte Rolles resonemang kring snittstatistik på 15 år för Tesla, finns det någon Tesla som är så gammal? De äldsta på blocket är 8 år och på mobile.de 11 år. Dessutom extremt få. / Hans

    Livslängden på batterierna är inget givet. Det beror på många olika faktorer som hur de laddas, hur ofta, om man kör dem för tomma, temperaturväxlingar och klimat mm. mm.

    Under idealiska förhållanden håller de säkert 80% kapacitet efter 15 år men det är ytterst sällan idealiska förhållanden, framförallt under så lång tid.

     

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.