Om man ska köpa Brera, vad ska man köpa?

Published by Ola Danielsson on

Forum Allmänt Om man ska köpa Brera, vad ska man köpa?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Ola Danielsson
    Deltagare

Funderar på att skaffa en Brera och då kommer man till frågan, vad ska man köpa? är det stor skillnad på dem före och efter uppdateringen 2008? 2,2:an kontra 1 750 TBI:n eller ska man gå all in och välja en med sexan och i så fall med eller utan fyrhjulsdriften,  Många funderingar är det, men det är denna delen av processen som är kul, inna man har bestämt sig. 

Håkan Andersson
      Deltagare

Utbudet är så pass litet att Du nog får slå till på ett bra exemplar snarare än att börja med en kravspec. Tänk ut hur mycket pengar Du vill satsa och börja leta. Med kravspec är jag rädd att det är Holland, Belgien och Tyskland som gäller.

Jag föredrar i alla lägen V6 med fyrhjulsdrift och så nära maxutrustad som möjligt. Helst metallic eftersom särskild den röda solidlacken är mycket känslig. Lycka till! 

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Anders Eriksson
        Deltagare

Klart du ska köpa Brera!!! Så snygg bil, underbar att köra
          Håller med Håkan, är kanske inte så lätt att kravspeca då utbudet är minst sagt magert på Svenska marknaden…
          Om det är en ren entusiastbil du söker, där det primära är att bli lycklig varje gång du ser eller kör din Brera, då är V6an det självklara valet!! Bränsleförbrukningen är väl egentligen det enda negativa…
          Å andra sidan… en 2.2 som bruksbil!! Så mycket snyggare och billigare är en Volvo

Den dan jag köper Brera igen blir det en facelift, V6, FWD. Så mycket utrustning som möjligt!

jo, finns ju även bilar i europa / tyskland….

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Ola Danielsson
          Deltagare

Helt rätt, med tanke på utbudet kan man kanske inte sätta kraven i förväg men samtidigt vill man ju köpa rätt bil, därför är det intressant att höra olika tankar och idéer om vilken som är rätt Brera. Skulle gärna köpt en GT 3,2 igen, en bil som jag saknar varje dag men kan tycka att de börjar bli “gamla” för att ha som bruksbil som samtidigt är en entusiastbil därför intresset för en Brera.  Så egentligen är det en så ny som möjligt och med 1750 tbi- motorn som kanske är det mest förnuftiga för mig men samtidigt varför vara förnuftig? eller så kanske man ska behålla Giuliettan något år till och se vad som kommer från Alfa i form av nya modeller.  

Håkan Andersson
            Deltagare

Lite fegt tycker jag. En äkta Alfist provar igenom ett antal bilar för att komma fram till den rätta (eller gå vidare till nästa modell). Att köpa, äga ett tag och sedan sälja för att köpa “nytt” är en lyx som vi i alfaträsket kan kosta på oss eftersom våra bilar är förhållandevis billiga. Jag är definitivt en missbrukare som just hämtat min 38:e Alfa i Skåne.

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Ola Danielsson
              Deltagare

Kan hålla med att det kan verka fegt men ibland måste man även tänka lite rationellt, tråkigt men sant. Ligger en bit  efter dig i antal alfor, är inne på min 6:e 

Jag har nu ägt min Brera i drygt ett halvår. En helt underbar bil är det. Jag har 3.2 V6 Q4 med automatlåda och röd skinnklädsel, modellår 2009.
                Jag provkörde två stycken Breror innan jag åkte ner till helsingborg och köpte min. Jag provkörde en -09 och en -07 och det som jag tänkte på mest mellan de två var den stora skillnaden i inredningen, efter 2008 är det, enligt mig mycket snyggare mätare och inredning.

Samt att det står Brera på sätena..

Fyrhjulsdriften är fantastisk på den och hade riktigt roligt med den i vintras när man åkte runt och sladdade. Min drar 13,6l/100km i snitt. 
                Jag har haft min som pendlarbil i ca 5 mån men nu står den i varmgarage och tas endast ut för att “finåkas” i. 

Jag rekommenderar att köpa en som är tillverkad efter uppdateringen, men det är ju en smaksak och de som är tillverkade efter 2008 är lite sällsynta. Min kom ut på blocket en sen fredagskväll och jag paxade den på lördagen och hämtade hem den på söndagen. 

/Göran 

Alfa Romeo 159 Ti 24 JTDM & Alfa Romeo Brera 3.2 V6 Q4

Magnus Berg
                Deltagare

Jag håller med Göran, inredningen i facelift är fantastiskt fin. Framförallt är det stolarna som är den stora skillnaden men även ratten som har lite goare former på facelift…och vikten då.

Kan tillägga att 2wd är klippstabil även med sexan. Den blir lättare än 4wd och drar ca 0.25l mindre per mil. Sen är säkert 4wd kul att leka med på vintern men i övrigt ser jag ingen vinning med att ha det. Men som sagt så är dom ovanliga så hittar man en fin får man kanske vara beredd att ta det som erbjuds på just den. 

Motoroptimering gör susen och sexan får en ny dimension helt klart.

Köp! 

Peter Braun
                  Deltagare

Som Magnus säger så är en facelift V6 med fWD optimal. Stolarna är också bättre på facelift och man har inte samma problem med att de vickar som på de tidiga bilarna. De tidiga med V6 och 4WD fick även mycket kritik för att de kändes tunga och klumpiga. Har själv haft en tidig 2,2:a som funkar bra som bruksbil. Men som entusiast bil så är det V6 som gäller.

Ola Danielsson
                    Deltagare

Det blev ingen Brera denna gången utan en 159:a Ti med 1750 tbi motorn. Samtidigt var det bra för då har sonen sin drömbil kvar att förverkliga när studierna är klara.

Kenneth Larsson
                      Deltagare

Bara en liten tanke – att man kan få en Brera att dra 13,6 l/100 Km i blandad körning! Jag har en 156 GTA och den drar ganska exakt 10L/100 Km. Det är en jädrans massa förluster i den där 4-hjulsdriften + motorn kan ju inte på något bra sätt ta hand om bensindropparna.

Men Breran är oändligt snygg! 

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.