Önskar tips…

Published by Crister Borg on

Forum Allmänt Önskar tips…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Crister Borg
    Deltagare

… på hur man säljer bilar… Jag har 2 bilar ute på annons, en 155 1,8 och en 156 2,5v6 sw. Jag har inte fått ett ända bud… Javisst, priset är säkert fel då. Kollar på Blocket och där begärs ibland det dubbla mot vad jag önskar. Vad tycker ni är skäligt för en 156a som snart gått 20000, behöver ny kamrem men är skattad och besiktigad ett år till, allt funkar och är i skapligt skick!? Jag begär 16500:- med en uppsättning 18″ oz fälgar, är jag helt ute och cyklar? 155an vill jag ha en tusing för med topplockspackningshaveri men den modellen verkar stendöd…

https://www.alfapower.nu/annons.php?pid=1&annid=10062

https://www.alfapower.nu/annons.php?pid=1&annid=10055

elCrillo Kalmar

Peter Braun
      Deltagare

Har du lagt ut det på blocket? Hur ser bilderna ut? Bilen skall vara ren och fin. Ett renoveringsobjekt om det nu inte är en speciell bil (klassiker) är nog svår att sälja oavsätt.

Peter Braun
        Deltagare

Kikade nu på bilderna på 156:an. Hade nog fixat rosten och bytt emblemet. Du får inte mer för en 156:a med fin plåt.

Martin Isaksson
          Deltagare

Bilder på en ostädad inredning med fläckar i klädseln, damm och grus överallt ger intryck av att ägaren inte bryr sig om att hålla sin bil fräsch.

Är då resten av bilen skött likadant??

En dammsugning och avtorkning hade gett ett bättre intryck.

Jag väljer en annan bil. Även om det är en billig bil.

Så funkar jag iallafall

Peter Braun
            Deltagare

Håller med Martin. Bilen skall vara ren. Rent generellt så utgår man ifrån att bilen ser bättre ut på bilder för försäljning än på riktigt. Kan den inte vara fin då, när är den då annars?

Igino Cazzola
              Deltagare

Priset du begär för 156:an är helt galet. Sänk det till hälften och gör dig beredd att släppa den för en tredjedel.

Jag är fullständigt Räserskadad

Crister Borg
                Deltagare

Jag har inte lagt ut den på Blocket. Den ligger här, på Power och facebooksidan “köp o sälj Alfa Romeo”… Ren och fin… Tja, den är 16 år gammal. Som jag skrev är den sliten i lacken och bild finns på rosten. Visst kunde jag dammsuga den men tror inte att det hänger på det för att få en bil såld i den prisklassen… Ska jag fixa rosten, byta emblem och bättra lacken så kostar det mej pengar. De får jag inte igen. Ska jag sen lägga ytterligare 10-12000 på ett kamremsbyte kan jag lika gärna skrota bilen nu. Alfisti verkar riktigt snåla. Det ska va i nyskick och helst gratis. Jag är lika dan själv. Men att bilen bara skulle vara värd 5000 spänn håller jag inte med om. Runt 10′ skulle jag acceptera utan oz fälgarna som kostar nästan 4000 styck nya. Skatten kostade nyss 2500 så då “tjänar” jag pengar på att ställa av den nu och sälja den i delar. Så får det bli, trist…

Men jag är inte bitter! 

elCrillo Kalmar

Peter Braun
                  Deltagare

Jag tror att många tänker som du gällande de kommande utläggen. Du vill inte lägga dem för då blir kostnaden så hög så det blir lika bra att skrota den. Att det finns service som behöver göras är en sak då det är något som hör till. Däremot så är rostlagning något som inte är så kul att lägga och kostar en del. Då kan man för dem pengarna du begär få en som inte har rostiga dörrar. Rost på skärmkanter kan man till viss mån fixa till någorlunda, men en blaffa på dörren är inte kul. Personligen så har jag Alfa bl a för designen (utseendet). Är då bilen rostig så försvinner en stor del av iden med att ha en Alfa. Då kan man lika gärna köra något annat. Självklart så kan man inte begära att en så pass gammal bil är felfri, men att den är dammsugen och tvättat ger ändå en känsla av att någon tar hand om den. Att man vaxar och sköter lacken är något man kan göra även på en gammal bil även om man kan räkna med lite skavanker där med. Den senaste 156:an jag hade sålde jag för ca 14000kr. Den hade gått mer än din, var TS och sedan. Däremot så var lacken fin och interiören fräsch och bilen fullservad. Ett väldigt fint exemplar även om golvet var rostlagad. Tyvärr så får man inte så mycket mer för dessa bilar. Kan även tillägga att jag sålde den för ca 4 år sedan….
                    Mycket handlar om psykologi. Det gäller att få folk som ser din bil på annonsen att få den där vill ha känslan.

Crister Borg
                    Deltagare

Sant Peter! Jag håller med fullständigt! Jag köper själv bil med hjärtat på gott och ont. 

elCrillo Kalmar

Robert Hultman
                      Deltagare

Inlägg av Peter Braun på 2017-03-30 15:15

Mycket handlar om psykologi. Det gäller att få folk som ser din bil på annonsen att få den där vill ha känslan.

Jag tror Peter slår huvudet på spiken där.

Jag skulle tro att en uppsnyggning både interiört och exteriört, några timmars arbete, är en förutsättning för att någon ska överväga att köpa den. Och så en ny omgång bilder i bättre ljus och blänk i lack och fönster. Bilderna ska skapa ha-begär. I texten kan du vara rak och ärlig för att slippa spekulanter som drar öronen åt sig när de får veta fel och brister. 

Stockholm

Gabriel Eriksson
                        Deltagare

Det är helt omöjligt att sälja bilar i den prisklassen till alfafantaster, allt ska vara i nyskick och gratis… Typ… 

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Peter Braun
                          Deltagare

En bil är inte mer värd än vad köparen är villig att betala för den. Vi kan tycka att alfafolk är snåla och att bilen skall vara i toppskick, men en Alfa är ett uddamärke som köps av hjärtat. För att sticka ut och kunna få någorlunda betalt för bilen så måste den vara i ett någorlunda bra skick för att man skall få betalt för den. Varför köpa en risig bil om man är ute efter en bil som köps av hjärtat? Vill man ha en slit och släng bil som då även skall vara billig i drift så köper man ingen Alfa. En trött 156:a går då därför bort för många om det nu inte är någon hobbyfixare men då måste även priset vara därefter.

156:an är en gammal bil och oavsätt märke så kostar så pass gamla bilar inte speciellt mycket.

Jan Stjernestam
                            Deltagare

Jag sålde nyligen (genom inbyte) en 156 SW JTS -03 för 7.000. Köpte den för tre år sedan för 15.000. Bytt kamrem en gång, nya premiumgummin direkt efter köp, Plus Ragazzon avgas. Kört ca 3500 mil, ett par rispor men ingen rost. Blir inte så jobbigt om man bara tänker att “jag skulle själv inte betala mer för den bilen”… Skittråkig motor, och så hade hon börja dra lite kylarvätska, otvättat och bruksskitig invändigt… 😉

Daniel Fasth
                              Deltagare

Jag vill ha bägge bilarna! Men har ingen möjlighet att få hem 155an och 156an har jag nog inte råd att äga samtidigt som min nuvarande bil… Rosten är ju trist men det är ju en jättevanlig färg så det borde inte vara så klurigt att hitta en ny dörr från en skrotklar annan bil.. Tänker jag när jag försöker rättfärdiga att skicka ett meddelande 🙂

Men det hjälper ju inte så mycket här.

156 SW 2.0 TS - 00

James Edberg
                                Deltagare

Ta nedan bil, den blir man intresserad av. Tvättad, blank och nyss servad.

https://www.blocket.se/uppsala/Alfa_Romeo_156__sp3__maste_ses_72375971.htm?ca=11

Alfa Stelvio 2.2 -17 - Alfa Spider 3.0 -99 - Maserati QP -08 - Volvo v70 Bi-fuel -06

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.