öppet filter

Published by Anders Petrini on

Forum Teknik öppet filter

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    Anders Petrini
    Deltagare

Har funderat på ett öppet filter till 3,0 24vn.  Vad bör man köpa, ska ju funka bra, men vill ha lite mer ljud i bilen. Stereon är ändå riktigt kass och med det Goa ljudet ifrån bilen så vill man ju inte använda den ändå. 

916 gtv 30 24v

Crister Borg
      Deltagare

Som jag förstått så ska man akta sej för filter som man sprejjar med olja. Kan förstöra luftmassamätaren. 

elCrillo Kalmar

Benny Steen
        Deltagare

som chrille skriver, undvik filter som kräver spray med olja tillsammans med hetfilms LMM. oljan lägger sig på sensorn och försämrar funktionen rätt omgående. lmm med  hetfilm funktion sitter på 156/166 och dess olika derivat.

äldre  LMM av klafftyp är inte lika känslig. även om tempgivaren på dom också blir oljig så påverkar det inte nämvärt.

tråkiga orginal pappersfilter är  faktiskt absolut bäst i reningsavseende och maximalt area på filteryta.

man kan plocka bort dämpmaterialet i motorhuv och mot torpeden för att få mera motorljud istället.

Filip Norén
          Deltagare

Och om du väljer att montera ett öppet filter av typen som inte är inoljat, sätt det längre upp än ordinarie luftburk. Om jag minns rätt har du en GTV 916 precis som mig. När jag köpte min “stod” filtret på en L-formad plåtbit (originalfästet för burken) utan att sitta fast, så jag byggde ett fäste mha VVS-klämmor och lite annat bonnmeck – såg faktiskt helt OK ut – men valde att ha kvar filtret på originalstället.

Givetvis gick det åt pipan under helgens rejäla regnväder i Linköping. Filtret sög effektivt åt sig rejält med vatten och ju mer tiden gick, ju högre blev vattenhalten i insugsluften. Motorn gick skitdåligt…. Ergo: kör originalburken med utbytt insatsfilter av oljefri sort, eller ett öppet men montera det åtminstone 15 cm högre än fabrikslösningen. 

GTV 916 Twin Spark -95 på långtidsförvaring

Autodelta, England, har ett sportluftfilter av torr typ i samma form som originalfiltret och passar direkt i originalluftburken. Detta filter är ett skumfilter och är vad jag har på min bil. 

Låter det mer än original? mjaaajoo.. Det låte rinte mer än att plocka bort insugskröken med resonanslåda och byta till aluminiumrör i alla fall. Så mycket kan jag säga. Filtret fungerar fint, men ljudet hade jag hoppats på skulle bli högre. 

Faktum är att jag plockade bort (i undersökningssyfte och högst temporärt!) hela filterdelen och körde rakt in ofiltrerat och det lät faktiskt bara marginellt mer än med autodelta skumfilter + aluminiuminsugsrör. (Sedan har jag kolfiberplenum och 3.0L insugskromrör och portat insugsövergångarna så det låter lite mer av det också men högst långfärds- och besiktningsvänligt ljudmässigt. 
            (ursäkta kamremskåpans ytrost, den har blivit lackad sedan bilden togs kan jaglova &nbsp

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Martin Sipek
            Deltagare

Fredrik, mycket snyggt motorrum. var har du fått tag på den kromade böjen på insugningsröret?

Tackar, det börjar se ut som jag vill Hade gärna fått lov att vara en 3.0rova som grädde på moset. 
              Röret är via H2Mracing.se i Östersund (även Postorderbutik) samt en svart 90 graders silikonböj och slaktat sista originalböjen

Med andra ord: 
              Originalböj vid trotteln, lite tillskuren och fixad
              Kromröret/aluminium, osäker på om det är 30graders böj eller 45graders. (H2M)  
              90 graders silikonslang (H2M)
              Kort  ca 60mm aluminiumrör (H2M) för anslutning mot LMM
              Div. slangklämmor

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Robert Hedin
              Deltagare

Den kombon såg riktigt najs ut Fredrik, kopierar rakt av, misstänker att det ljuder bra?

Plenumet tror jag dock att jag inte har råd att lösa ut 

156 GTA Q2

Henrik Ahnfeldt
                Deltagare

Biltema har allt du behöver. Blanka alu-rör med justa slangklämmor och siliconslang. Även öppna filter. Jag köpte ett i kapslat i kolfiber till racern.

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Crister Borg
                  Deltagare

Postar en bild på ett likadant filter som jag har…! Tyvärr inte mitt på bilden men jag har också en 155 q4a! 

elCrillo Kalmar

Anders Petrini
                    Deltagare

Äntligen gick det att svara, vet inte vad felet var innan idag. Tack för alla svaren. Om det inte gör så,mycket på ljudet så kör jag nog original. Kommer ihåg att min 155 2,0ts lät mycket trevligare när jag bytte filter. Förutom att jag vill ha mer ljud, så skulle jag gärna höra att den lät lite argare, lite mer som en Ferrari.  När jag ändå är igång, finns det något sätt att trimma bilen utan att det kostar hur mycket som helst.  Grymt fint motorum Du har där

916 gtv 30 24v

Anders Petrini
                      Deltagare

Är din lika låg Crille?

916 gtv 30 24v

Crister Borg
                        Deltagare

Tvärt om, den står på pallbockar… Men sen! Sen när jag får feta tummen ur…!

Trimma billigt = lätta bilen! Annars blir det “dyrt” hur du än gör. Avgas/filter ger väl i bästa fall några hästar. Sen finns det ju chip även till sugmotorer. Kolla här tex: http://www.squadra-tuning.nl/autos/categorie/203/auto/51.html

elCrillo Kalmar

Anders Petrini
                          Deltagare

Ska bli kul att se din bil Sedan. Hade för mig att jag läst om chip till vanliga motorer, men gör det verkligen nån skillnad? Så då kanske jag ska byta filter av den anledningen i alla fall  då. 

916 gtv 30 24v

Gabriel Eriksson
                            Deltagare

På min lekbil har jag ett hålborrat lock till luftfilterboxen. Ett kul originaltillbehör till bilen som som tillsammans med ett K&N-filter ger ett grymt trevligt insugsljud.  Nu vet jag inte hur lämplig luftfilterboxen på din GTV är att hålborra då…  Men har du original avgassystem eller nåt sportsystem på bilen? Kör du original så är första steget att köpa ett sportsystem.

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.