Jag förstår din och din kompis ”besvikelse” men skulle vara försiktig med att dra alla över en kam.
Jag har varit Carabiniere och jag valde det i st för Polisen för att den korpen är den som präglas mest av en lång tradition och en extrem lojalitet.
Det är de som har offrat flest i kampen mot kriminaliteten och terrorismen.
Att någon blad dem kan ibland ”ta för sig” lite för mycket är inte omöjligt men jag kan garantera att man inte gör det många gånger till.
Disciplinen har alltid varit hård och vi fanns för folket inte mot. Fråga italienarna själva vad de tycker om Carabinieri.
Att prata om Gestapågubbe…….tro mig, du gör ett stort misstag. Du kan inte ana hur många Carabinieri offrade sitt liv för att rädda andra från SS eller Gestapo under andra världskriget.
Läs lite om Salvo D’Acquisto t ex så du får lära dig något om vad det betyder.
Googla på Nassiriya och Carabinieri för att se ett exempel på vad deras mission är och har varit under åren.
Du borde dokumentera dig, läsa mer om sakerna och kanske vara lite mera objektiv i dina bedömningar.
Jag tror inte att alla Carabinieri väntar på möjligheten att bråka med eller sätta dit någon utan anledning.