Otäckt bakvagnsbeteende Giuletta 2.0 JTDM 2013

Published by Stefan Johansson on

Forum Teknik Otäckt bakvagnsbeteende Giuletta 2.0 JTDM 2013

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Stefan Johansson
    Deltagare

Bakvagnen på min Giuletta beter sig oaptitligt. I en kurva kan den ibland “sätta sig” på ett otäckt sätt. Det känns som att bakvagnen tappar fästet och kastar, men när jag efteråt tänkt på det så kan jag inte påminna mig att det lät så, dvs sladdande däck mot asfalt.

Det händer inte konstant utan bara ngn enstaka ggn, och tyvärr kan det inte bero på inspirerad italiensk körning då jag körde helt normalt långsamt “Svensson-tempo” nu senast det inträffade.  Härom veckan upplevdes det så illa att jag trodde att ngt stag i hjulupphängningen bak gett sig, och därför smög mig fram i mopedfart till närmsta tillgängliga bilverkstad. Uppe på lyften hittade vi dock inget fel någonstans. Det enda var att ett bakhjulslager börjar bli slitet och behöver bytas, men ingen akut panik. Utöver det kunde vi konstatera att alla gummibussningar verkar väldigt mjuka och flexibla, men antagligen ska de vara sådana… Stötdämpare och fjädrar föreföll vara helt ok, liksom kränghämmaren, även om det inte gick att testa dess funktion riktigt uppe på lyften.

Ska kanske tillägga att det finns ett klonkande ljud från bakvagnen när man kör på gropig ojämn väg. Enl besiktningsmannen vid förra årets besiktning så var det glapp i ett stag/led till kränghämmaren bak, men när jag senare var inne på verkstaden och bad dem fixa det så sa de att de inte kunde hitta ngt fel, (och därför inte gjorde ngt åt det).

Är det ngn som råkat ut för ngt liknande med sin Giuletta?

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.