Packningar och packningsklet

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Packningar och packningsklet

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35165
    Robert Hultman
    Deltagare

    Om våren får den late brått.

    Det börjar bli hög tid för mig att skruva ihop den nordmotor jag tänkt ska sitta i bertonen i sommar. 

    En av de saker jag behöver förstå/lära mig är packingar och packningsklet (som jag förstår är facktermen, såvitt det inte heter tätningsmassa eller nåt).

    Permatex Ultra Grey och Loctite 5926 Silicon Blue verkar vara två packningsklet med gott rykte. Men hur använder man det? Tillverkarna verkar tycka att det är en utmärkt ersättning för packningar helt och hållet. Men vad jag fattat så använder många det som komplement till papperspackningar. Vad säger sakkunskapen. Ska man bara smeta och sen skruva ihop? Eller ska man ha papperspackning och “klet” på båda sidor av packningen eller bara en sida? Eller är det bäst med bara packning?

    I mitt fall handlar det om packningar mellan bröstkåpan och botten på nordmotorn, mellan topp och botten samt mellan motor och växellåda. I det senare fallet finns det en metallpackning kvar sen tidigare. Gäller särskilda regler då?

    Tacksam om någon ville sprida ljus i mitt mörker.

    Stockholm

    #35166
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Metall packning och pappers packning skall aldrig smetas in med silikon utan undantag . silikon kan användas istället för pappers packning ibland men skall inte överdrivas med mängden då det kan tryckas in i motorn och fastna i oljesilen med ras som följd .montera papperspackning med snabblim för att underlätta packnins klister kan användas sparsamt men är skit att ha att göra med vid demontering .i hörn som när gavel möter tråg kan en liten klick silikon användas ,det är det enda så kallade undantag som finns.elrings motor silikon är bäst och svart i färgen.hälsningar Björn

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.