Panhardstag Bertonekupé

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Panhardstag Bertonekupé

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

När jag läser om att förbättra väghållningen på en Bertonekupé handlar det oftast om att styva upp fjädringen (inklusive krängningshämmaren) i fram och mjuka upp den i bak (inklusive att avlägsna krängningshämmaren).  Ett par graders negativ camber därtill och bilen är klar för rekordtider på banorna.

Läser man vidare verkar alltsammans gå ut på att kompensera för att bertonekupén har för lågt rollcenter i fram och för högt rollcenter i bak. Rollcentret i bak verkar dock ganska lätt gå att sänka med hjälp av ett panhardstag, en wattlänk eller en “plåtkuliss”. Alla med uppgift att hålla bakaxeln stilla i sidled. Panhardstaget verkar vara den enklaste lösningen.

Alltså: Om jag monterar ett panhardstag på bakaxeln på min bertonekupé kommer jag att leva lycklig resten av mina dagar. Problemet med den krängande bilen och sladdiga bakvagnen är botade. Jag behöver inte bekymra mig om nya fjädrar och dämpare. 

Fast riktigt så enkelt är det kanske inte….?

Jag funderar som ni säkert anat på att montera ett panhardstag.  Men om man monterar ett panhardstag och sen kommer på att man vill sänka bilen. Måste man då flytta stagets infästningspunkter alternativt ändra stagets längd? Kan man “ta höjd” för det redan när man monterar staget från början?

Bilder på Benny Steens panhardstag på hans bertone finns i den FAQ han skrev till en tidigare version av klubbens webbsajt:
    http://db.alfaromeo.org/faq/list.php?id=118

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Hm…

Panhardstag kan tydligen sitta på olika sätt. I boken “Alfa Romeo Giulia Coupé GT & GTA” av John Tipler hittar jag en bild tagen av den svenske biljournalisten Robert Petersson föreställande bakaxel och panhardstag på hans GT Am-replica. Där sitter panhardstaget parallellt med bakaxeln/markplanet. Jag kan inte se hur det är fäst vid axeln eller chassiet.

Stockholm

Benny Steen
    Deltagare

Jag byggde panhardstag till min bertonecupé.  på bakaxeln svetsade jag stump fyrkantrör så infästningen kommer utanför diffhuset.  Och i karrosen gjorde jag ett fäste med två större plattjärn på var sida om plåten i reservhjulsbaljan. Allt upphängt med uniballs.

Sedan behöver du förmodligen ändra så orginal upphängning för sidorkrafter i bakaxeln (T-staget ) kan röra sig fritt för det rörelse som nu istället hanteras av panhardstaget. Jag monterade ett ledlager istället för gummit orginal.

sorry för bildkvaliten, dom är från 1999 med en väldigt tidig Canon digitalkamera som hade inbyggd diskettstation 🙂

Tomas Gunnarsson
    Deltagare

Pinnen på diffhuset som går genom ledlagret, behövde du göra något med den eller bytte du den mot något annat?

Tomas Gunnarsson

Jan Andersson
    Deltagare

Hej Robert,

Upplever du din bil som sladdrig så är inte panhardstaget det första du ska ge dig på. Börja med att byta alla bussningar och leder. Bussningen i t-staget bak kan du byta till en pu-bussning då den är lite mjuk i standrardutförande.  Renovera styrväxel och hjälpstyrväxeln om de är slitna, vilkdet de ofta är. Montera lite hårdare fjädrar och framför allt lagomt tuffa stötdämpare, typ Bilstein. Hitta sen vettiga däck till den och gör en framvagnsinställning. När du gjort detta och du sedan vill börja köra ännu mer aktivt och kanske börja tävla, ja då kan det vara dags att kika på vidare åtgärder. För att åka landsväg och några banmöte så tycker jag du ska göra de första åtgärderana först.  Det brukar räcka långt.

janne

Benny Steen
    Deltagare

Inlägg av Tomas Gunnarsson på 2016-01-11 16:53

Pinnen på diffhuset som går genom ledlagret, behövde du göra något med den eller bytte du den mot något annat?

Jag minns inte. Det var ju drygt 17 år sedan, Jag har någon svag aning om jag fick pinnen nedsvarvad lite för att passa över ledlagret. Men det kan jag nog kolla. Jag har bilen kvar. Den står inpallad i hörnet i garaget och väntar på jag skall övergå från banracing till fikaträffar 🙂

Tomas Gunnarsson
    Deltagare

Det var för Roberts skull jag frågade, han kan ju inte ha kvar övre fästet i sidled om han sätter dit Panhardstag. Så ingen brådska för min del om inte Robert börjar meka med sin bil! 

Tomas Gunnarsson

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Jan Andersson på 2016-01-11 19:51

Hej Robert,

Upplever du din bil som sladdrig så är inte panhardstaget det första du ska ge dig på. Börja med att byta alla bussningar och leder. Bussningen i t-staget bak kan du byta till en pu-bussning då den är lite mjuk i standrardutförande.  Renovera styrväxel och hjälpstyrväxeln om de är slitna, vilkdet de ofta är. Montera lite hårdare fjädrar och framför allt lagomt tuffa stötdämpare, typ Bilstein. Hitta sen vettiga däck till den och gör en framvagnsinställning. När du gjort detta och du sedan vill börja köra ännu mer aktivt och kanske börja tävla, ja då kan det vara dags att kika på vidare åtgärder. För att åka landsväg och några banmöte så tycker jag du ska göra de första åtgärderana först.  Det brukar räcka långt.

Sladdrig är nog inte rätt uttryck. Tvärtom känns bilen tajt i styrning och in i kurvor. Däremot kränger den i bak och sladdar. Själva krängandet är kanske inte något problem i sig, så länge hjulen är kvar i backen. Det skulle jag tro att de är. Det ska nog gå ganska mycket fortare än jag kört hittills innan de lyfter på sig. Men det ska gå ganska mycket fortare än jag kört hittills redan till sommaren är min tanke.

Men det verkar bakvänt att kompensera för ett “fel” med fjädrar och kränghämmare om felet är lätt att åtgärda. Bennys panhardstag verkar ju ganska enkelt att åstadkomma (åtminstone nu när han gjort en förlaga – och om man kan svetsa. Det kan inte jag).

Men mitt minne av bilens väghållningsegenskaper är något gammalt. En kort stint på Kinnekulle i somras bättrade inte på minnet nämnvärt. Så det är mycket möjligt att det jag upplevde som oförutsägbart och sladdbenäget för 10 år och 30-40 bandagar sen kanske jag tycker känns hanterligt idag. Men jag tänkte i alla fall ta bilen något eller några steg i riktning mot bättre väghållning till nästa säsong.

Stockholm

Benny Steen
    Deltagare

Poängen med panhard  är att sänka bakre rollcenter.  Som annars blir i mitten av t-stagets höjd. Med panhard monterat så blir T-stagets enda uppgift att hålla imot bakaxelns rotation vid gas/broms. Man kan då ersätta t-staget med en enkel och lättare  framåtriktat stag. (som på Robert Petersson bild). eller modda det som jag gjorde.

Jag hade en turboladdad TS motor i min bertone och hela chassit var alldeles för klent för så mycket effekt. . Hela karossen  vred sig sig på banan.Och bilen var väldig lömskt på gränsen med rejäla returkast.

Det blev klart mera lättare att hantera med panhard stag. Det gick att hålla låååånga härliga bakvagnställ.

/b

H-P Magnusson
    Deltagare

Kul med en 105 väghållningstråd med spännande inlägg!

Ett snabbt, prisvärt och enkelt recept är att jobba med bakre stötdämpare så att de låter bakaxeln hålla sig på vägen. Axel Lind hjälpte mig med ett fjäder/stötdämparkit som förändrade beteendet på min Junior totalt och gjorde den förlåtande och trygg på bana även när det är blött! För komma tillrätta med besvärlig returkast är det viktigt med hårdare gummi i bakvagnen. Jag har kört med ledlager i bärarmar och T-stag men kommit fram till att Alfaholics heavy duty bussningar håller ordning på bakaxeln nästan lika bra fast med hyfsad komfort. 

H-P

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.