Pendlaralfa

Published by Thomas Bodén on

Forum Allmänt Pendlaralfa

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Thomas Bodén
    Deltagare

Jag behöver lite input till pendling… För närvarande pendlar jag 8.5 mil per dag och lejonparten är motorväg.

Just nu så blir det GTA SW som står för hårdvaran, men det känns kanske inte helt optimalt att lägga 40 mil/vecka som inte är nöjesåkning på mätarställningen. Förbrukningen är 9,7 liter/100 km.

Vad ska man tippa är den bästa lösningen för att ta sig till och från jobbet i stil till relativt liten driftskostnad? Ni som är rutinerade pendlare vad kör ni för Alfa?

156 GTA Sportwagon

Fredrik Widahl
    Deltagare

Hej

Jag kör en Giulietta JTDm-140-12. Förbrukning 0,55 ca.

Det billigaste jag kört är Fiat Punto Grande 1,3 MJet.-08. 0,52 i förbrukning. Billig skatt, försäkring och service.

Fredrik

Widahl

Henrik Lindgren
    Deltagare

Eller en MiTo. Kör en 135 Hk MultiAir , o den drar 0.66 blandad körning. Betydligt billigare om man kör mycket landsväg.

Mats Forssén
    Moderator

Inlägg av Thomas Bodén på 2015-01-29 11:52

Jag behöver lite input till pendling… För närvarande pendlar jag 8.5 mil per dag och lejonparten är motorväg.

Just nu så blir det GTA SW som står för hårdvaran, men det känns kanske inte helt optimalt att lägga 40 mil/vecka som inte är nöjesåkning på mätarställningen. Förbrukningen är 9,7 liter/100 km.

Vad ska man tippa är den bästa lösningen för att ta sig till och från jobbet i stil till relativt liten driftskostnad? Ni som är rutinerade pendlare vad kör ni för Alfa?

I en GTA är ju alla mil nöjesåkning….

Det kan ju vara intressant att räkna på hur mycket pengar det finns att spara på att låta GTAn stå och köpa en bränslesnål bil.

Så här skulle man kunna räkna gällande bränslekostnaden:
    Om GTAn drar ca 1l/mil så kostar drivmedlet ca 500kr per vecka, detta kan du halvera med en bil som drar 0,5l/mil = ca 250kr / vecka i ”vinst”.
    Ser årets alla veckor lika ut blir årsvinsten på bränslet 13000kr (förmodligen mindre iom semester mm)

GTAn kommer slitas mindre ifall du inte pendlar med den men å andra sidan har du ändå 3-årsintervall på kamrem så den kostnaden är densamma.
    Dock kommer pendlarfordonen kosta i form av skatt, försäkring, service samt värdeminskning. Frågan är hur mycket som blir kvar av de ca 13000kr i bränslekostnadsvinst?

Sen är det ju en annan typ av förlust att du inte får köra GTA… 

#71 Abarth 695 Assetto Corse Evo

Håkan Andersson
    Deltagare

Vår 105 hp Giulietta JTDM är oslagbar. Snittar sällan över 0.5 särskilt inte på landsväg – hamnar ibland under 0.4…. Första långresan gick Stockholm – Danmark t.o.r. på en tank diesel. Blandar man in värdeminskning och annat så tror jag att en 147 2.0 TS blir billigast.

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Håkan Andersson
    Deltagare

GTA kostar mer än bensin…. Äter bussningar, drivaxlar och bromsar på ett helt annat sätt än vanliga 156. grejorna är dessutom ofta rejält dyrare än vanliga 156 prylar. Gjorde en rejäl missbedömning på kopplingsbyte som visade sej bli nästan dubbelt så dyrt som på vanliga V6 eftersom motorn är lägre monterad och växellådan en helt annan. Det är ingen dum idé att spara på milen med GTA till rena nöjesmil.

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Håkan Andersson på 2015-01-29 15:27

Vår 105 hp Giulietta JTDM är oslagbar. Snittar sällan över 0.5 särskilt inte på landsväg – hamnar ibland under 0.4…. Första långresan gick Stockholm – Danmark t.o.r. på en tank diesel. Blandar man in värdeminskning och annat så tror jag att en 147 2.0 TS blir billigast.

Billiga 147 TS 1.6 dräller det av på Blocket. 2.0 är generellt lite dyrare. 1.6:an går förmodligen lite snålare också.

Värdeminskningen brukar käka upp allt annat. Köper man en bil som har ”minskat färdigt” i värde så kan man ju unna sig en som drar lite mer bränsle.

Det här är en fråga som jag stött och blött många gånger. Förutsättningen är att jag vill åka alfa till jobbet till en så låg totalkostnad som möjligt så att en större del av bilbudgeten kan läggas på entusiastalforna. Därför gäller det att inte stirra sig blind på bensinförbrukningen. Den värsta boven är ju värdeminskningen. Alla tips ovan om nyare dieselalfor faller därför att värdeminskningen per mil är mångdubbelt större än besparingen på drivmedel. Jag ska ge exempel på mina tre senaste pendlaralfor. 1. Alfa – 75 – 89. Detta exempel är 7-8 år gammalt så priset kanske inte gäller längre men jag hittade i alla fall en TS i kanonskick med 16000 mil på mätaren. Köpte den för 19 000:- gjorde en service för 5000:- och sålde efter 3000 mil för 17500:- Milkostnad ex soppa c:a 2.16:-. 2 Nästa bil var en 164 ts, hittade en enägarbil med 10 000 mil på mätaren för 9 000:-, körde även denna c:a 3000 mil. Kostade på den 7000:- och sålde för 5000:- , fick då den höga milkostnaden på 4.00 ex soppa. Nuvarande pendlarbil är en 145. Hittade en pärla som bara gått 8000mil för 8500:-! Har hittills kostat på den 2000:- och rimligen borde jag nästan fått tillbaka pengarna om några tusen mil. Hemligheten ligger i att hitta rätt bil. En som är gammal nog att vara billig i inköp samtidigt som den ska fungera varje dag. Den som söker han finner.

Man skulle ju kunna hävda att gamla bilar orsakar en massa problem. Faktum är att jag aldrig hittills blivit stående med någon av dessa bilar. (Däremot har jag blivit det med entusiast bilen trots att den kostar massor! 🙂 Det roliga är att folk har svårt att förstå hur man kan vara bil entusiast och åka omkring i en gammal ”skrotbil” som mina arbetskompisar tycker. Själva åker dom i sin Bmw 320 med lån på 200´. Vem är smartast?

Håkan Andersson
    Deltagare

Bruksbilen före Giuliettan var en 147 2.0. Köptes nästan ny och kördes i 100 månader. Värdeminskning och service/reparationer kostade 10:-/mil i de 14 000 mil vi körde. Blir runt 20:-/mil inkl allt. Tycker jag är helt OK och väntar mej att Giuliettan levererar ungefär samma ekonomi. Kändes som det var 6-8 000 mil kvar när vi bytte men då kommer ett antal dyra reparationer in i bilden som koppling, generator mm. Blir nog inte särskilt mycket billigare per mil än den var hos oss.

Kenneth Larsson
    Deltagare

Inlägg av Fredric gustafsson på 2015-01-29 16:15

Det här är en fråga som jag stött och blött många gånger. Förutsättningen är att jag vill åka alfa till jobbet till en så låg totalkostnad som möjligt så att en större del av bilbudgeten kan läggas på entusiastalforna. Därför gäller det att inte stirra sig blind på bensinförbrukningen. Den värsta boven är ju värdeminskningen. Alla tips ovan om nyare dieselalfor faller därför att värdeminskningen per mil är mångdubbelt större än besparingen på drivmedel. Jag ska ge exempel på mina tre senaste pendlaralfor. 1. Alfa – 75 – 89. Detta exempel är 7-8 år gammalt så priset kanske inte gäller längre men jag hittade i alla fall en TS i kanonskick med 16000 mil på mätaren. Köpte den för 19 000:- gjorde en service för 5000:- och sålde efter 3000 mil för 17500:- Milkostnad ex soppa c:a 2.16:-. 2 Nästa bil var en 164 ts, hittade en enägarbil med 10 000 mil på mätaren för 9 000:-, körde även denna c:a 3000 mil. Kostade på den 7000:- och sålde för 5000:- , fick då den höga milkostnaden på 4.00 ex soppa. Nuvarande pendlarbil är en 145. Hittade en pärla som bara gått 8000mil för 8500:-! Har hittills kostat på den 2000:- och rimligen borde jag nästan fått tillbaka pengarna om några tusen mil. Hemligheten ligger i att hitta rätt bil. En som är gammal nog att vara billig i inköp samtidigt som den ska fungera varje dag. Den som söker han finner.

Man skulle ju kunna hävda att gamla bilar orsakar en massa problem. Faktum är att jag aldrig hittills blivit stående med någon av dessa bilar. (Däremot har jag blivit det med entusiast bilen trots att den kostar massor! 🙂 Det roliga är att folk har svårt att förstå hur man kan vara bil entusiast och åka omkring i en gammal ”skrotbil” som mina arbetskompisar tycker. Själva åker dom i sin Bmw 320 med lån på 200´. Vem är smartast?

Jag håller med 100% av ovanstående sätt att resonera. Det enda jag tycker ska tas med i kalkylen är ränta på pengarna, även om man har dom Cash på banken innan man köper dyrbilen för 400KSek eller annan bil. Vi har alla olika ekonomiska förutsättningar och man kanske måste låna stålarna med. 

Åke Nyberg
    Deltagare

Köp en 164 TS – snål – driftsäker – krocksäker – tyst och bekväm. Kamkedja och går 35 000 mil. Drar 0.7 och kostar 15 000 med inköp och en rejäl service. Kompisen åkte Nyköping – Stoxkholm år ut och år in i sin.

Björn Ågren
    Deltagare

Har samma fundering, åker 5000mil om året då blir varje dl per mil 7500:- om året omsoppan kostar 15:- i skattade pengar. En ny bil är slut på 4-5år och det måste ju vara nått som fungerar varje dag så den kan ju inte vara äldre än 10år när man kört klart. I dag går tankarna till en tråkbil typ ny Dacia Sandero diesel  med all utrustning för ca145.000:- men det är ju tråkigt. Kan inte riktigt hitta någon alfa som är tillräckligt ny och kostar rimliga pengar. Säg inte gamla 164, 156or osv de är för gamla för att fungera. Har en jättefin 156v6 i källaren men soppaförbrukning i närheten av litern gör den helt o intressant att bruka 45.000:- om året i soppaskillnad till en snåldisel per år + att den är gammal gör den o intressant.

Åke Nyberg
    Deltagare

Fiat Punto 80 ELX – 2000 – 2006. Man åker väldigt bra och skönt i dem. Snål motor och marschfart 130-140 funkar fint. 

Ful – Ja

billig i inköp – skatt – försäkring – däck – delar – förbrukning.

Service kostar gratis – 2.75 liter billig olja och ett filter. En 7000 milad kostar ca 20-25 000 och många på blocket har rullat närmare 20000. Fin och bra småbil med 5-stjärnor i Euro Ncap då.

och det är ingen alfa men bra och billig men villig och hyggligt kul att köra pga lätt bil.

Björn Hedberg
    Deltagare

Sandero diesel ? varför inte 0,9 Liter bensin turbon istället på 90 hk till lägre pris med låg förbrukning och 90% vrid vid 1600 rpm ,om man nu ska ha en sådan.

Pendlar för tillfället med min Brera med 3.2 Q4, drar 1,44 i snitt. 

Alfa Romeo 159 Ti 24 JTDM & Alfa Romeo Brera 3.2 V6 Q4

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.