Pertronix till GTV2000?

Published by Göran Brandt on

Forum Teknik Pertronix till GTV2000?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Göran Brandt
    Deltagare
      Magnus Karlsson
      Deltagare

På Nord-motor i min Alfetta GTVn har jag något liknande. Inte själva fördelaren från Pertronix men däremot de delar som ersätter kondensator + brytarspetsar samt Pertronix tändspole.

Jag är nöjd med de delar jag har, men antagligen spelar fördelaren en större roll än de. Min fördelare är en Alfa-anpassad Bosch, renoverad och med justerad tändkurva för modernare bränslen.

Se om det går att ta reda på lite mer om vilken tändkurva som Pertronix-fördelaren har, tror det är nyckeln till om den är vettig att satsa på eller inte?

Mvh
        Magnus

Jag har inte heller fördelaren från Pertronix men redan när jag monterade deras “flamethrower”spole (jänkare och deras namn va?) så blev den myyycket mer lättstartad. Jag tror det är fin kvalitutte på deras delar så det är nog bara att följa Magnus råd om att kolla tändkurva osv.

Återstår att se hur min går med brytarlösa tändningen från pertronix som installeras i vår.

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Roger Forsberg
        Deltagare

Kollar man priser så ligger Pertronixen på ca 2200:- med frakt och tull från eBay, med tändspole, 123 igniton kostar runt en tusenlapp till, utan tändspole. Vilken av dem är bäst?
          Eller kan man inte jämföra så?

GTV 916 3.0 24V -97

Kenneth Larsson
          Deltagare

JAg har 1-2-3 systemet och tycker det är mkt bra. Du kan ju välja tändkurvor och behöver inte mickla med mekaniska komponenter inne i fördelaren. Själva tändspolen kan man köpa på Biltema – det funkar utmärkt. Finessen med detta systemet är ju att det finns en hallgivare inbyggd i tändfördelaren + ett chip för tändkurvorna (tror dom nya är programmerbara med). 

Roger Forsberg
            Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-02-12 09:44

JAg har 1-2-3 systemet och tycker det är mkt bra. Du kan ju välja tändkurvor och behöver inte mickla med mekaniska komponenter inne i fördelaren. Själva tändspolen kan man köpa på Biltema – det funkar utmärkt. Finessen med detta systemet är ju att det finns en hallgivare inbyggd i tändfördelaren + ett chip för tändkurvorna (tror dom nya är programmerbara med). 

Jag var hos Roger på IA i dag, han rekommenderade 123 systemet. Jag ser mina pengar flyga i väg 

GTV 916 3.0 24V -97

Björn Ek
              Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-02-12 09:44

Själva tändspolen kan man köpa på Biltema – det funkar utmärkt. 

Njaeeee…. Min Biltemaspole agerade varvtalsbegränsare. Bytte till en Flamethrower och hej vad det gick! 

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Björn Ek
                Deltagare

Skaffar du en 1-2-3 Tune så kan du göra sånt här…

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Kenneth Larsson
                  Deltagare

Oj, varför vill ni (iginio) ha så mkt förtändning vid så lågt varvtal? Blir den inte tjurig att starta?

Värt att tänka på i det stora hela är dessutom att jag kommer att vara i Florida i fyra veckor under april/maj…..

Det är så jag gjorde med mina Pertronixprylar – beställde till lägenhetsadressen där och tog med mig hem i packningen. Kostade typ 700kr att köpa från deras hemsida 

Det går ju alltid att ta med grejerna hem till Svedala och antingen posta till dig eller mötas på någon träff och surra lite biltemaolja och ge dig delarna om det skulle vara så att du “måste” köpa och det sker när jag “råkar” vara i USA.

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Göran Brandt
                    Deltagare

En fröjd att vara med i CAR.  Snabba svar, hjälpsamma medlemmar. Stort tack alla för svaren. Tack Fredrik för erbjudandet med leveransen. Som tur är har jag en granne som är i LA just nu som har hjälper mig med lev. Även om 123 verkar många strå vassare så tror jag satsar på Pertronix och kommer undan med 1600 spänn och hoppas att det funkar bra för det jag ska ha bilen till.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.